Šrot, časovaná bomba. Ruské tankery s ropou děsí Dánsko

12.09.2024 21:36 | Monitoring

Ruské tankery se čím dál více stávají „časovanou bombou“ pro Dánsko a okolní státy. Při obcházení západních sankcí totiž Rusové volí přepravu ropy tankery stínové flotily, které dánští námořníci popisují coby „staré hromady harampádí“, a v těžko přehledných vodách odmítají pomoc místních lodivodů. Agentura Bloomberg píše, že jde jen o další příklad toho, jak jsou Dánové – a Evropská unie v širším slova smyslu – „bezmocní“. Situace prý hrozí nemalou katastrofou.

Šrot, časovaná bomba. Ruské tankery s ropou děsí Dánsko
Foto: Repro X
Popisek: Řecký ropný tanker

Podle údajů, které shromáždily agentura Bloomberg a kodaňská nezisková organizace Danwatch zabývající se investigativní žurnalistikou, odmítlo za tři měsíce do července pomoc lodivodů znalých místních vod až 20 % všech tankerů tzv. stínové flotily, které přepravují ruskou ropu dánskými průlivy. Číslo to má být vyšší oproti předchozímu roku až o 4 %.

Na dánské úžiny se totiž vztahuje smlouva o svobodě plavby z roku 1857, která dává všem lodím právo proplouvat a zaměstnávání lodivodů ponechává na dobrovolném rozhodnutí. Námořní organizace OSN, Mezinárodní námořní organizace (IMO) i dánské úřady však využití služeb lodivodů doporučují, jelikož je v oblasti hustý provoz křižovaný trajekty s obtížnou orientací a katastrofou hrozí pro neznalé mořeplavce též velké množství písčitých břehů, silné proudy a různá hloubka vody.

Moskva se podle agentury kvůli západním sankcím stále více spoléhá na flotilu lodí, které jsou starší, špatně udržované, mají nedeklarované majitele a pochybné pojištění a právě tyto obstarožní a nedbale udržované lodě, zajišťující zdaleka největší část ruské přepravy ropy, odmítají pilotáž lodivodů zdaleka nejvíce.

Od počátku roku 2023 Baltské moře opustilo téměř 1 200 tankerů přepravujících ruskou ropu a podíl plavidel stínové flotily se navyšoval. Za tři měsíce do konce července patřilo šest z každých deseti tankerů ke stínové flotile, zatím v prvním čtvrtletí roku 2023 to byly čtyři z deseti. A každá pátá z těchto lodí od května do července služby dánských lodivodů odmítla.

Bloomberg podotýká, že je to další příklad toho, jak jsou Dánové – a Evropská unie v širším slova smyslu – bezmocní v řešení všeobecně uznávané hrozby pro životní prostředí. Píše, že pokud by se Kodaň pokusila zavést povinnost využívat služeb lodivodů, „mohla by si tím znepřátelit Kreml a narušit klíčový zdroj světových dodávek ropy“.

Není prý jasné, proč obstarožní tankery plující do Ruska pomoc dánských lodivodů, která stojí téměř 70 tisíc dánských korun (přes 235 tisíc korun), odmítají.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

válka na Ukrajině

Zprávy z bojiště jsou v reálném čase těžko ověřitelné, ať již pocházejí z jakékoliv strany konfliktu. Obě válčící strany z pochopitelných důvodů mohou vypouštět zcela, nebo částečně nepravdivé (zavádějící) informace.

Stručné informace týkající se tohoto konfliktu aktualizované ČTK několikrát do hodiny naleznete na této stránce. Redakční obsah PL pojednávající o tomto konfliktu naleznete na této stránce.

autor: Radek Kotas

Mgr. Jana Zwyrtek Hamplová byl položen dotaz

Pokles reálných mezd

To, že nám klesají reálné mzdy a vůbec klesá naše životní úroveň víme i bez toho, aniž byste nám to jako politici říkali. Mě spíš zajímá, co jako politici děláte proto, aby naše mzdy a životní úroveň byly lepší - vyšší?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Keller: Jak topkař Niedermayer vyrobil dezinformaci o trumpismu

4:44 Keller: Jak topkař Niedermayer vyrobil dezinformaci o trumpismu

NEKOREKTNĚ S KELLEREM Jak se vyrábí dezinformace. Tak pojmenoval aktuální z řady komentářů pro Parl…