Byť jste byl předčasným volbám nakloněn, přesvědčen o tom, že něco vyřeší, jste nebyl. Jak nyní hodnotíte situaci měsíc po volbách? Kdy lze podle vás očekávat novou vládu a především, domníváte se, že bude stabilní a konstruktivní?
Předčasným volbám jsem nebyl příliš nakloněn, ale stalo se. Výsledek se liší od mých původních předpokladů. ČSSD vyhrála mnohem míň, než se čekalo. Uspěla dvě uskupení, která jsou poměrně nevyzpytatelná. ODS utrpěla drtivou porážku, lidovci se vrátili do Parlamentu. V současné době probíhají koaliční jednání a stále existuje šance, že se dohodnou ČSSD, ANO a KDU-ČSL. Tato koalice by mohla být reálná a mohla by znamenat relativně „nejmenší zlo“. Dokonce se zdá, že se podařilo překonat překážku postoje k církevním restitucím. Nyní se přou o jednotlivá vládní křesla. Taková rozepře je vcelku logická a očekávaná. Potom jistě dojde na další jednání o daňových záležitostech a o penzijní reformě. Myslím, že zmíněné tři strany by se mohly dohodnout, ale novou vládu bych asi už v letošním roce neočekával. A také bych nečekal, že nová vláda bude příliš stabilní.
Nové strany rostou jak houby po dešti a předčasné volby toho byly důkazem. Nesnažila se vás tak některá ze stran přetáhnout v rámci voleb na svou kandidátku? A neuvažoval jste vy osobně o vstupu do vysoké politiky? Proč?
Protože jsem členem krajského zastupitelstva za Starosty a nezávislé v koalici s TOP 09, tak se asi očekávalo, že se nebudu angažovat za jinou politickou stranu. Nikdo mne nepřetahoval, jen se objevil drobný náznak od ANO. Vstup do vysoké politiky by mne možná zajímal, ale neláká mne vysedávání v českém Parlamentu. Zajímala by mne spíš výkonná moc a evropská úroveň politiky. Neměl jsem tedy ambice v říjnových parlamentních volbách kandidovat na volitelných místech. Souhlasil jsem s tím, že kandidátku TOP 09 a STAN podpořím účastí na nevolitelném místě. TOP 09 mne však odmítla.
A kdybyste měl zákonodárnou moc, co byste chtěl změnit? Co vás osobně jako občana nejvíce trápí?
Naši společnost vidím více z pozice starosty než z pozice běžného občana. Přiznám se k této deformaci. Velkou překážkou je nevyhovující zákon o veřejných zakázkách, který vede k prodlužování investičních akcí a k horší kvalitě prací. Také bych prosazoval principy subsidiarity včetně jiného dělení veřejných financí. Místo neprůhledného rozdělování různých dotací dát větší finanční příděly městům a obcím. Pokusím-li se zapřemýšlet jako občan, tak mi vadí příliš komplikovaný právní systém, přemíra zákonů a dodatků, ve kterých je těžké se vyznat. Kdybych tedy měl mít zákonodárnou moc, tak bych spíš zákonodárné aktivity brzdil. Více než přímé osobní potřeby mně jako občanovi vadí problémy v širší společenské rovině.
David Rath zaplnil po popruštění z vazby média. Když ale vy osobně jako starosta zavzpomínáte na jeho působení v čele kraje, jak byste jej hodnotil? A domníváte se, že se nyní sociální demokracie v kraji oprostila od chyb předchozího vedení?
Jako starosta Kutné Hory musím pozitivně ocenit zásluhy Davida Ratha na obnově Jezuitské koleje a parku před Jezuitskou kolejí. Jinak ale musím konstatovat, že David Rath se zásadním způsobem podílel na zadlužení kraje, protože z jeho iniciativy byly investovány neúměrně vysoké částky do rekonstrukce nemocnic, zatímco jiné priority – například silnice – byly opomíjeny. Nad některými akcemi, jako je například Vlachovo letecké muzeum v Mladé Boleslavi a hlavně způsob financování jeho výstavby, zůstává rozum stát. Nebudu se vyjadřovat k formě vládnutí Davida Ratha a k jeho způsobu řízení krajského zastupitelstva. U toho jsem nebyl.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Kateřina Synková