Akcie americké automobilky Tesla opět zamířily raketově vzhůru, tentokrát kvůli zprávě o rekordních dodávkách vozů ve čtvrtém kvartálu roku 2021. Firma zákazníkům za poslední tři měsíce roku 2021 dodala 308,6 tisíce vozidel, čímž výrazně překonávala očekávaný výsledek 263 tisíc i předchozí rekord za kvartál, který činil 241,3 tisíce. Již v předburzovní fázi rostly akcie o více než 8 % na 1147,75 dolaru, v úterý se obchodovaly okolo 1 200 dolarů za akcii.
Pro majitele automobilky Tesla Elona Muska to v praxi znamená, že si od víkendu vydělal zhruba 32,6 miliardy amerických dolarů, v přepočtu asi 716 miliard českých korun, což je zhruba polovina příjmů českého státního rozpočtu v roce 2021. Pěkné. Nutno ale dodat, že dodávky vozů Tesla rostou opravdu vysokým tempem. V roce 2021 dodala automobilka celkem 936 172 vozů, což je nárůst o 87 % oproti roku 2020. Pro srovnání, za rok 2018 dodala automobilka zákazníkům 245 240 vozů, tedy přibližně čtvrtinu objemu roku 2021. Pokud zabrousíme dále do historie, například v roce 2015 to bylo pouhých 50 580 vozidel.
Number of Tesla's $TSLA delivered worldwide each year since 2015
— Stock Market News (@StockMKTNewz) January 2, 2022
2015: 50,580
2016: 76,230 (+51 %)
2017: 101,312 (+33 %)
2018: 245,240 (+142 %)
2019: 367,500 (+50 %)
2020: 499,550 (+36 %)
2021: 936,172 (+87 %)
Automobilka Tesla se vlivem výjimečně pozitivního vývoje v posledních letech stala šestou největší firmou na světě podle tržní kapitalizace, která činí 1,2 bilionu amerických dolarů, v přepočtu zhruba 26,4 bilionu českých korun. Hodnotnější jsou už jen technologičtí giganti Apple, Microsoft a Alphabet (Google), saúdský ropný obr Aramco a Bezosův obchodní kolos Amazon.
Ještě markantnější je raketový vzestup Tesly při pohledu na žebříček automobilek. Tesla mu kraluje se zdánlivě nedostižitelným náskokem, tržní kapitalizace druhé Toyoty je totiž „pouhých“ 258 miliard dolarů a třetí Volkswagen se krčí na necelých 133 miliardách dolarů. Takové BMW se krčí s necelými 68 miliardami na devátém místě, o čtyři příčky za americkým start-upem Rivian, o kterém jste pravděpodobně nikdy neslyšeli a který za svou historii dodal zákazníkům celkem 386 vozidel. A nyní možná důležitější čísla. Toyota a přidružené automobilky za leden až listopad 2021 prodaly 9,563 milionu vozidel. Koncern Volkswagen má nejnovější data za rok 2020, ve kterém prodal 9,305 milionu vozidel. Opakujeme pro srovnání počet vozů prodaných Teslou: v roce 2020 necelých 500 tisíc, v roce 2021 936 tisíc.
Že zde něco nesedí? O tom, že je Tesla jen nafouknutou bublinou, se hovoří už delší dobu. Ještě jedno srovnání: Tesla v tržní kapitalizaci za jediný den od zveřejnění čísel o dodávkách vozů za čtvrtý kvartál 2021 nabobtnala o 140 miliard dolarů, to je více než celá tržní kapitalizace koncernu Volkswagen.
Just to put things into perspective: #Tesla has gained $140bn in market cap in one day after Q4 production and deliveries numbers, more than the total $131.4bn VW mkt cap. Each Tesla car delivered is valued at more than one million Dollar. pic.twitter.com/IVGmtRIUXK
— Holger Zschaepitz (@Schuldensuehner) January 4, 2022
Že jsou ceny akcií elektroautomobilek poháněny do velké míry nadšením, a nikoli realitou, je patrné i z příkladu Rivianu, který je zde již krátce zmíněn. Analýza společnosti New Constructs hovoří o tom, že automobilka by za 5–10 let nemusela vůbec existovat a že aby její tržní kapitalizace odpovídala realitě, musela by mít automobilka náběh na produkci 5 000 000 vozů již v roce 2030 a za kalendářní rok by v té době musela prodat asi 2 000 000 jednotek, tedy více než dvojnásobek letošního výkonu Tesly. Pro úplnost dodejme, že v roce 2021 zní poslední údaj o vyrobených vozech v Rivianu takto: 652. Otázek se najde spousta: je takový nárůst výroby možný? Ba co víc, jak firma zvládne postavit v tak krátkém čase dostatečné výrobní kapacity? Poroste trh elektroaut tak rychle? Analytici z New Constructs mají jasno, skutečná valuace firmy je podle nich maximálně na 13 miliardách dolarů. Podle trhu je ale nyní Rivian hodnotnější než třeba celý koncern General Motors.
A jak na elektromobilovou horečku reaguje Evropa, která se skrze Green Deal a další opatření chce přesunout k zelenější ekonomice? EU se chce stát bateriovým tygrem. Sektor výroby baterií chce podpořit jak skrze zákony, tak štědrými dotacemi, informuje server Euractiv. Již v roce 2017 proto vznikla EBA (Evropská Bateriová Aliance), sdružující výrobce automobilů, chemický průmysl a přidružené firmy. EU má za cíl stát se do roku 2030 druhým největším trhem pro baterie na světě za Čínou. Nyní je před ní ještě Severní Amerika. Podle EU by se do roku 2030 měl objem poptávaných baterií zečtrnáctinásobit, přičemž starý kontinent by na tom měl mít 17% podíl. Zároveň by se mělo jednat o baterie produkované udržitelnou cestou. Pro jiné by na evropském trhu nemělo být místo, což opakovaně zdůrazňuje i viceprezident Evropské komise a eurokomisař pro energetickou unii Maroš Šefčovič (SMER-SD).
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Marek Korejs
FactChecking BETA
Faktická chyba ve zpravodajství? Pomozte nám ji opravit.