Současně platnou normou je od roku 2014 Euro 6, která přinesla snížení limitů emisí oxidu uhelnatého například recirkulaci výfukových plynů a u naftových vozů systém AdBlue, který do zplodin vstřikuje močovinu, aby neutralizoval oxidy dusíku.
Evropská unie chce však v rámci svých zelených plánů jít mnohem dál, aby bylo dosaženo v osobní dopravě snížení emisí o 100 procent od roku 2035, což de facto – až na výjimky – znamená konec výroby spalovacích motorů v Evropě. Již od poloviny roku 2025 by měla pro nové osobní automobily platit emisní norma Euro 7, která má omezit zplodiny oxidů dusíku a pevných částic vypouštěných do ovzduší, a to nejen z výfuků, ale také brzd a pneumatik. Vozy mají mít navíc čidla, která emise umožní kdykoliv zkontrolovat.
Výrobci automobilů varují, že pokud norma Euro 7 projde v podobě, jak ji navrhuje Evropská komise, bude to znamenat zejména pro chudší část obyvatelstva změnu života, na nějž jsou zvyklí. Nízkopříjmoví lidé budou muset na dopravu novým automobilem zapomenout a přesedlat na MHD či bicykly či po vzoru Kubánců udržovat své starší vozy – ty nové totiž již nebudou v jejich finančních možnostech.
Kromě chystaného zdražení paliva skrze emisní povolenky z benzínu a nafty, které v minulém měsíci posvětil Evropský parlament, totiž podraží i samotné vozy a šéf mladoboleslavské Škody Klaus Zellmer vyčíslil, že půjde o statisíce. Britskému magazínu Autocar tak Zellmer řekl, že některé modely automobilů mohou být tak nákladné, že je půjde jen těžko prodat a kvůli tomu, že by nejlevnější automobily mohli zdražit i o čtvrtinu, se tak automobilka bude muset možná zbavit i aktuálně svého nejoblíbenějšího modelu Fabia.
Přichází též varování, že kromě spotřebitelů přísné emisní normy ohrozí i české hospodářství a tisíce lidí se rázem ocitnou bez práce. Člen představenstva za oblast prodeje a marketingu ve společnosti Škoda Auto a viceprezident Svazu průmyslu a dopravy Martin Jahn v březnu v Otázkách Václava Moravce uvedl, že bude Škoda muset kvůli normě Euro 7 zrušit až 3 tisíce pracovních míst. Vzhledem k dalšímu rušení pracovních míst u dalších automobilek a dodavatelů by za dva roky dle Jahna mohlo být skončit v práci i přes deset tisíc lidí.
Normu, která počítá s koncem výroby a prodeje aut se spalovacím motorem do roku 2035, tehdy Jahn označil za „paskvil, který ještě neviděl“. „Norma přináší zcela nesplnitelné termíny pro její zavedení a je v mnoha ohledech nejasné, co vyžaduje v základních parametrech. Pro nás absolutně neakceptovatelné v nejistotě z posledních krizí,“ upozornil. Konec by prý mimo modelu Fabia čekal též modely Scala a Kamiq.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: rak