Unijní zelená norma zničí ekonomiku. A neprospěje ani přírodě, dodávají experti

08.05.2023 16:37 | Analýza

Velké obavy z emisní normy Euro 7 nemají pouze výrobci osobních aut, ale také producenti nákladních vozů a přepravci. Dle generálního ředitele italského výrobce nákladních automobilů a autobusů Iveco Gerrita Marxe je evropská norma „obyčejná stupidita“, která obsahuje takové požadavky, jež jsou aktuálně „technicky neproveditelné“. Pokud se však nepodaří normu aplikovat, bude dle výrobců čelit evropská ekonomika otázce, čím nahradit 77 procent nákladní přepravy. Kromě zdražování se paradoxně hovoří i o dopadech na životní prostředí.

Unijní zelená norma zničí ekonomiku. A neprospěje ani přírodě, dodávají experti
Foto: Petr Kupka
Popisek: Ilustrační foto

Současně platnou normou je od roku 2014 Euro 6, která přinesla snížení limitů emisí oxidu uhelnatého například recirkulaci výfukových plynů a u naftových vozů systém AdBlue, který do zplodin vstřikuje močovinu, aby neutralizoval oxidy dusíku.

Evropská unie chce však v rámci svých zelených plánů jít mnohem dál, aby bylo dosaženo v osobní dopravě snížení emisí o 100 procent od roku 2035, což de facto – až na výjimky – znamená konec výroby spalovacích motorů v Evropě. Již od poloviny roku 2025 by měla pro nové osobní automobily platit emisní norma Euro 7, která má omezit zplodiny oxidů dusíku a pevných částic vypouštěných do ovzduší, a to nejen z výfuků, ale také brzd a pneumatik. Vozy mají mít navíc čidla, která emise umožní kdykoliv zkontrolovat.

Výrobci automobilů varují, že pokud norma Euro 7 projde v podobě, jak ji navrhuje Evropská komise, bude to znamenat zejména pro chudší část obyvatelstva změnu života, na nějž jsou zvyklí. Nízkopříjmoví lidé budou muset na dopravu novým automobilem zapomenout a přesedlat na MHD či bicykly či po vzoru Kubánců udržovat své starší vozy – ty nové totiž již nebudou v jejich finančních možnostech.

Kromě chystaného zdražení paliva skrze emisní povolenky z benzínu a nafty, které v minulém měsíci posvětil Evropský parlament, totiž podraží i samotné vozy a šéf mladoboleslavské Škody Klaus Zellmer vyčíslil, že půjde o statisíce. Britskému magazínu Autocar tak Zellmer řekl, že některé modely automobilů mohou být tak nákladné, že je půjde jen těžko prodat a kvůli tomu, že by nejlevnější automobily mohli zdražit i o čtvrtinu, se tak automobilka bude muset možná zbavit i aktuálně svého nejoblíbenějšího modelu Fabia.

Přichází též varování, že kromě spotřebitelů přísné emisní normy ohrozí i české hospodářství a tisíce lidí se rázem ocitnou bez práce. Člen představenstva za oblast prodeje a marketingu ve společnosti Škoda Auto a viceprezident Svazu průmyslu a dopravy Martin Jahn v březnu v Otázkách Václava Moravce uvedl, že bude Škoda muset kvůli normě Euro 7 zrušit až 3 tisíce pracovních míst. Vzhledem k dalšímu rušení pracovních míst u dalších automobilek a dodavatelů by za dva roky dle Jahna mohlo být skončit v práci i přes deset tisíc lidí.  

Normu, která počítá s koncem výroby a prodeje aut se spalovacím motorem do roku 2035, tehdy Jahn označil za „paskvil, který ještě neviděl“. „Norma přináší zcela nesplnitelné termíny pro její zavedení a je v mnoha ohledech nejasné, co vyžaduje v základních parametrech. Pro nás absolutně neakceptovatelné v nejistotě z posledních krizí,“ upozornil. Konec by prý mimo modelu Fabia čekal též modely Scala a Kamiq.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: rak

Mgr. Ondřej Kolář byl položen dotaz

Myslíte, že je Trump ,,Putinův agend"?

Proč jde podle vás na ruku Putinovi, a proč se snaží oslabit Evropu? Vždyť upřímně ona je dost slabá i bez něj - bohužel.

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Keller: Jak topkař Niedermayer vyrobil dezinformaci o trumpismu

4:44 Keller: Jak topkař Niedermayer vyrobil dezinformaci o trumpismu

NEKOREKTNĚ S KELLEREM Jak se vyrábí dezinformace. Tak pojmenoval aktuální z řady komentářů pro Parl…