Jarní sněmovní volby by se daly s trochou nadsázky nazvat hřbitovem stranických lídrů. Nezvyklá politická úmrtnost předsedů postihla ale jen levou část politického spektra, kam ostatně politologové a komentátoři těsně před volbami začali posouvat i tehdy ještě Svobodovu středovou KDU-ČSL. Na pravé části politického spektra se odstřel předsedy ODS Topolánka odehrál už dávno před volbami. Pro ostatní velké strany (KSČM, VV, TOP 09) pak byl výsledek voleb příjemným překvapením.
Hegemon Paroubek
Překvapením naopak není, že v mediálních dostizích nad ostatními bývalými předsedy suverénně vítězí Jiří Paroubek. Pokud pomineme první polovinu roku 2010, kdy čtveřice Paroubek, Topolánek, Svoboda a Zeman ještě šéfovala svým partajím, pak skóre Paroubkovo klesá z 1604 příspěvků v červenci 2010 pod hranici tisíc příspěvků až koncem roku, v listopadu jich vlastní aktivitou dosáhl „jen" 987.
Důvod dobré mediální viditelnosti Paroubka již dříve pro ParlamentníListy.cz vystihl politolog Jan Bureš. „Je to velmi chytré. Paroubkovi je naprosto jasné, že pokud se chce vrátit do vedení strany, nesmí zmizet z obrazovek, jak by si jeho kritici uvnitř ČSSD přáli. On už nemůže využívat ty přirozené cesty, jak se dostat do popředí zájmu, kdy se novináři sami aktivně ptají politika. Proto tak často publikuje na Facebooku a nově i na svém serveru VašeVěc.cz," uvedl. Expředsedovi ČSSD ke zviditelnění částečně přispívá i jeho manželka Petra se svou knihou Botičky od Diora.
Související:
Populární Zeman s Topolánkem
Ostatní expředsedové stran, které o křeslo připravil mizerný volební výsledek, za Jiřím Paroubkem notně pokulhávají. Dá se také říci, že narozdíl od něj už zájem médií nepotřebují. I přesto se ale Miloš Zeman a Mirek Topolánek v tisku občas objevují. Hranici 1000 mediálních zmínek ale nepřekročil ani jeden z nich. Topolánek novináře zajímá především v souvislosti s jeho kandidaturou na šéfa mezinárodní energetické agentury.
Miloš Zeman je pak spolehlivým zdrojem bonmotů, ačkoliv jeho mediální „hity" mezi zářím a říjnem 2010 klesly pod pětistovkovou hranici. Pozici v mediálních dostizích společnosti Newton však ovlivní i to, že Zemanova bývalá partaj, která pořádala volební kampaň do komunálních voleb, je v tisku s bývalým předsedou stále spojena pomyslnou pupeční šňůrou. Analytici totiž jako bod v těchto „dostizích" počítají každou zmínku o politikovi, ať už pro něj vyznívá pozitivně, negativně či naprosto neutrálně.
Související:
-
Zuřící býk Topolánek: Pište si, co chcete, stejně jste bulvár
-
Zeman v Praze: Nejsme stranou pro obyčejné, ale pro normální lidi
Chvost patří Svobodovi
Na chvostu mediální sledovanosti je pak suverénně předseda lidovců Cyril Svoboda. Například v předposledním týdnu minulého roku má pouhých sedm příspěvků, což mu v žebříčku zajišťuje 164. místo. Výraznější zájem o jeho osobu pak nedokázal vzbudit ani listopadový sjezd, na kterém KDU-ČSL zvolila jeho nástupce Pavla Bělobrádka. Svoboda v období sjezdu skončil v mediálním žebříčku na 55 místě s počtem pouhých dvaceti zmínek v médiích.
Související:
Vybrali jsme z Newton Media:
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Petr Mašek