V prosinci prý může zkolabovat výběr mýtného

05.11.2015 18:57 | Zprávy

Nejpozději v prosinci mohou dojít palubní jednotky, které jsou nezbytné pro výběr kamionového mýtného v tuzemsku. Přestože ministerstvo dopravy nyní připravuje nákup 54.000 těchto tzv. OBU jednotek u společnosti Kapsch a informací o jejich nákupu se v nejbližší době má zabývat vláda, je velice pravděpodobné, že jich nebude včas dodáno tolik, kolik je potřeba pro všechny kamionové dopravce. Dnes to řekl obchodní ředitel Kapsch Karel Černý.

V prosinci prý může zkolabovat výběr mýtného
Foto: Radek Kraus
Popisek: Dálnice D3

V současnosti je v systému elektronického mýtného zaregistrováno na 845 tisíc těchto jednotek a tento počet podle ministerstva dopravy každý měsíc roste o sedm tisíc kusů. Poslední zakázku na nákup 54 tisíc nových jednotek a 60 tisíc repasovaných za 118 milionů korun schválila vláda v lednu letošního roku. "Pokud by na trhu skutečně nebylo dost OBU jednotek, stát by patrně přišel o ušlé kamionové mýtné," varoval v březnu Kapsch.

"Nákup potřebných OBU jednotek řeší ministerstvo dopravy s Kapschem od poloviny roku," reagoval dnes mluvčí úřadu Zdeněk Neusar. Zároveň připustil, že spotřeba palubních jednotek, které slouží k automatické elektronické komunikaci projíždějících kamionů s mýtnými branami, v posledních měsících roste. To je podle úřadu dáno zejména ekonomickým růstem Česka i okolních zemí, což se projevuje i na vyšších výběrech mýta.

Situace, kdy Kapsch ministerstvo za liknavé objednávání OBU jednotek kritizuje, se sice opakuje pravidelně, nyní je podle Černého výrazně zhoršená právě kvůli růstu ekonomiky a většímu pohybu kamionů se zbožím po tuzemských silnicích. Kapsch má totiž podle smlouvy na dodávku jednotek pro stát lhůtu 12 týdnů. Na rozdíl od jara, kdy se situace řešila naposledy, nemá firma kvůli zvýšenému zájmu provozovatelů kamionů zásobu jednotek, kterou by mohla pozdní objednávku ze strany ministerstva překlenout.

Stát musí nakupovat OBU jednotky právě jen u této společnosti, protože ta je jediným poskytovatelem mýtného systému v ČR. Její monopol plánoval předchozí šéf dopravního rezortu Antonín Prachař prolomit zavedením tzv. jednotné elektronické mýtné služby, která umožňuje všem dopravcům v EU vyžívat pouze jednu jednotku místo mnoha národních systémů. Zatím je ale její zavedení v nedohlednu i přesto, že ji po Česku Evropská komise požaduje. Ta letos v dubnu s Českem obnovila řízení o neplnění požadavků, tzv. infringement, který může skončit pokutou Evropského soudního dvora.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: jav, čtk

Budoucnost

Dobrý den, reaguji na váš dotaz ve vašem článku, kde se ptáte, jak vidíme naši budoucnost. Upřímně, já moc růžově ne. Zajímalo by mě, co proto, aby byla růžová navrhujete ta vaše strana? Upřímně moc nevím, co jste vůbec zač. Jen vím, že jste proti green dealu a migraci. Děkuji Zamlíková

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Už i Pelíšky jsou špatně: Češi prý fandí domácímu násilníkovi

11:15 Už i Pelíšky jsou špatně: Češi prý fandí domácímu násilníkovi

Každé Vánoce se na televizní obrazovky vrací film Pelíšky režiséra Jana Hřebejka. Letos, 25 let od n…