Ve zrušeném rozhodnutí Rafaj zastavil řízení o několika námitkách, které podala společnost Kapsch proti výběru nového dodavatele mýtného z roku 2017. V nich Kapsch například tvrdil, že při výběrovém řízení je znevýhodněný mikrovlnný systém oproti družicovému a že ministerstvo dopravy jako zadavatel uvádělo nepravdivé informace a porušovalo zásadu rovného zacházení.
Ministerstvo dopravy obdrželo rozhodnutí soudu ve středu. "Mojí prioritou i nadále je bezproblémový výběr elektronického mýta od roku 2020. Příprava mýtného systému s novým dodavatelem pokračuje," sdělil v reakci na rozhodnutí soudu ministr dopravy Vladimír Kremlík. Dodal, že uložil bezodkladné vyhodnocení předmětného rozsudku a využití všech právních kroků k ochraně ekonomických a majetkových zájmů České republiky.
Kapsch rozhodnutí uvítal. „Jsme rádi, že nezávislé soudy stále tvoří pevnou hráz proti zlovůli výkonné moci v České republice," uvedl mluvčí firmy David Šimoník. Podle něj soud potvrdil, že smlouva státu s vítězným konsorciem byla uzavřena v rozporu s platným předběžným opatřením a antimonopolní úřad se nedostatečně vypořádal s připomínkami Kapsche. Právníci firmy nyní rozhodnutí soudu i jeho praktické dopady analyzují, přičemž jednou z možností prý může být i zneplatnění mýtné smlouvy státu s CzechTollem.
Rozhodnutí soudu se týká částí II., III., IV. a VI., u nichž předseda úřadu zastavil správní řízení. V nich Kapsch protestoval mimo jiné proti netransparentnímu způsobu zpřístupnění zadávací dokumentace, porušování zásady rovného zacházení nebo proti diskriminaci mikrovlnného systému, jichž se podle něj ministerstvo dopravy dopustilo.
„Ve světle tohoto rozsudku se ještě podezřeleji jeví loňské zářijové události, kdy překotně při aktivní spolupráci ÚOHS a ministerstva dopravy došlo nestandardně během desítek minut k nabití právní moci a podpisu mýtného kontraktu,“ myslí si Kapsch.
K aktuální reakci z Ministerstva dopravy, že je nutné udělat vše proto, aby stát nebyl škodný, kdyby se například přestalo vybírat mýto, připomíná mluvčí společnosti Kapsch David Šimoník, že „za žádné situace nehrozí České republice nějaké materiální škody, protože stát vlastní plně funkční mýtný systém schopný vybírat mýtné další desetiletí, ať už by si ho provozoval stát sám, nebo jakákoliv komerční firma. Navíc provoz stávajícího státního mýta by za podmínek určených v tendru vyšel na 8,9 mld. korun, proti bývalým ministrem Ťokem podepsaných 10,75 mld. korun. Kdyby stát soutěžil provozovatele svého mýtného systému, padla by cena ještě výrazně níž, možná až k 5 až 6 miliardám,“ dodává Šimoník.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: pas