„Z jakého důvodu dosud nedošlo k reakci ze strany příslušných orgánů Evropské unie (EU) na nevhodný obsah učebních materiálů? Jak kontrolují orgány EU konečné využití finančních prostředků poskytovaných Palestinské autonomii?“ Tak se roku 2016 ptala tehdy europoslankyně a expertka v oblastech vědy, vzdělávání a výzkumu Michaela Šojdrová Evropské komise. Reagovala na to, že palestinské učebnice, jež byly z velké části pořízeny za finanční podpory EU, obsahují manipulativní informace o Izraeli včetně odmítání jeho samotné existence a podněcují k nacionalismu, náboženské netoleranci a násilnému chování již od útlého věku tím, že glorifikují ozbrojený odpor. Pojďme se podívat, o co tehdy šlo a jestli nastaly nějaké změny.
Učebnice proti EU hodnotám
Šojdrová také napsala, že v rámci rozvojové spolupráce byly ze strany EU Palestinské samosprávě a Agentuře OSN pro palestinské uprchlíky (UNRWA) poskytnuty finanční prostředky k zajištění základních služeb v Palestině, jako je vzdělávání, zdravotní péče nebo sociální služby. Na základě průzkumu německé organizace Mideast Freedom Forum Berlin, zveřejněného v březnu 2016, zjistila, že i nově vydávané a dosud používané palestinské učebnice nejsou vůbec v pořádku. „Takový obsah se příčí hodnotám Evropské unie, která je založena na vzájemném respektu a pochopení. Pokud se EU účastní na spolufinancování veřejného vzdělávání na území Palestinské autonomie, měla by posuzovat i jeho obsah včetně učebnic,“ posteskla si.
Od tehdejší italské místopředsedkyně Junckerovy Evropské komise a šéfky evropské diplomacie Federiky Mogheriniové dostala nemastnou a neslanou odpověď: „EU opakovaně apelovala na všechny strany, aby se zdržely jakékoli formy podněcování nebo provokací. Jak se uvádí ve zprávě Kvartetu pro Blízký východ ze dne 1. července 2016, podněcování k násilí je zásadním způsobem neslučitelné s pokrokem v oblasti mírového dvoustátního řešení. Klíčové je znovu vybudovat důvěru a zabránit eskalaci, která bude dále podkopávat naděje na mír… EU poskytuje podporu palestinské samosprávě v rámci závazku přispívat k budování státu a podporovat demokratické hodnoty, právní stát a lidská práva… Jak palestinská samospráva, tak agentura UNRWA byly navíc vyzvány, aby pečlivě kontrolovaly učební materiál, zda neobsahuje nějaké formy podněcování.“
Výchova příští generace
ParlamentníListy.cz se dostaly k českému překladu německé studie Výchova příští generace od Mideast Freedom Forum Berlin, o které psala Šojdrová. Autor David Labude v ní prozkoumal patnáct učebnic národního vzdělávání, tedy občanské výchovy, od prvního do devátého ročníku základních škol. Šlo o částečně přepracovaná vydání z let 2011 až 2014. Učebnice jsou používány na Západním břehu Jordánu, v Pásmu Gazy i na UNRWA vedených školách. Jejich obsahy jsou určovány Palestinským autonomním úřadem.
„Když jsem jako poslanec před lety poprvé navštívil Blízký východ, abych si přímo na místě udělal vlastní představu, odehrála se v Pásmu Gazy následující scéna: naše delegace procházela místním tržištěm. My poslanci jsme využili tuto příležitost, abychom promluvili s kolemjdoucími a trhovci. Jeden z obchodníků nám na rozloučenou položil následující otázku: ‚Proč jste nedokončili svou práci?‘ Myslel tím zjevně likvidaci Židů,“ píše na začátku studie Výchova příští generace bývalý německý poslanec kupodivu za levicovou Die Linke Michael Leutert, jenž její vydání podpořil.
Zaslouží si Miroslava Němcová solidaritu kvůli útokům Dmitrije Medveděva na její osobu?Anketa
Nenávist černá na bílém
Ve faktografické části studie se třeba píše: „Přezkoumávané učebnice jsou poznamenány mnohým vynecháním, to znamená zamlčením židovské přítomnosti v prostoru bývalého Britského mandátu Palestina… Další text, který pojednává o levantské civilizaci, uvádí, že Levanta sestávala ze států Palestina, Jordánsko, Libanon a Sýrie… Chrámová hora je uváděna pouze jako palestinské dědictví a pouze pod arabským názvem. Navíc se uvádí, že Chrámové hory se Židé chtějí zmocnit… Na dokreslení na fotografii v obývacím pokoji jedné fiktivní rodiny visí na zdi obraz s nápisem: ‚Jeruzalém je náš‘.“ V žádné palestinské učebnici podle studie neexistuje mapa, na které by stálo jméno Izrael.
Již v historické perspektivě se prý Židé jeví jako protivníci a odpůrci Mohameda. Ve většině případů figurují Židé jako agresivní a násilní kolonisté, kterým se podařilo obsadit Palestinu pomocí Velké Británie a dodnes ji drží obsazenou. Rozdělení Palestiny podle rozhodnutí Organizace spojených národů (OSN) z roku 1947 je popisováno jako okupace a ilegální násilné obsazení země. Izrael je vytrvale líčen jako agresor, který se pokouší vymazat duševní, materiální a umělecké dědictví Palestinců. Islámská náboženská místa mají být požidovštěna, geografická označení změněna, islámské rukopisy ukradeny a zničeny, písně a melodie pohebrejštěny, dokonce i palestinská móda má být imitována a vydávána za izraelskou.
Odkazy na utrpení Židů, jako je šoa nebo antisemitismus, neexistují. Izraelci jsou prezentováni jako agresivní okupanti a jednání Palestinců jsou glorifikována, jsou prezentováni jako smrti se nebojící hrdinové v ozbrojené palestinské revoluci. V učebnicích jsou početné vstupy vyzývající k ozbrojenému odporu proti Izraeli, představující výzvu k násilí. Odpor je uctíván výrazy jako sebeobětování a mučedník. Z islámu pocházející pojem džihád se v palestinských učebnicích omezuje pouze na jeho význam ve smyslu boje proti nepříteli. Válka z roku 1948, kterou nazývají Izraelci válkou za nezávislost, je v palestinských učebnicích popisována jako Nakba – katastrofa.
Příměří – odložené zabíjení
Ostatně na to samé upozornila v roce 2019 nevládní organizace Impact-se, která se na svém webu představuje jako „mezinárodní výzkumná a politická organizace, která monitoruje a analyzuje vzdělávání na celém světě“. Ta došla k závěru, že učebnice mladých Palestinců podněcují k mučednictví a obětování životů v zájmu neustálého boje. „Matematiku se stále učí žáci čtvrtých tříd tak, že sčítají počty mučedníků zabitých při palestinských povstáních,“ nabízí příklad. V obsáhlém článku na webu HlídacíPes.org Výchova k antisemitismu a džihádisté z ISIS jako učitelé v evropských školách je přímo mezititulek „Vychovej si svého džihádistu“.
V polovině ledna 2025 byla mezi Hamásem a Izraelem dosažena dohoda o příměří na šest týdnů, která zahrnuje i propouštění rukojmích. Jednání probíhala v katarském hlavním městě Dauhá a účastnily se jich vyjednávací týmy z USA, Kataru a Egypta. Teroristické hnutí Hamás zaútočilo na Izrael v říjnu 2023 a válka v Pásmu Gazy si vyžádala desítky tisíc mrtvých. Evropská podpora palestinských území po roce 2020 se počítá řádově v desítkách miliard korun. UNRWA na sociální síti X aktuálně oznámila, že pokračuje v pomoci Palestincům na Západním břehu Jordánu a ve východním Jeruzalémě. Také začal platit zákaz působení UNRWA v Izraeli.
Pakliže by tedy vzdělání mělo vést k lepšímu porozumění mezi národy, jak o tom květnatě hovoří hlavy pomazané na všech kontinentech, tak mezi palestinskými dětmi se za „eurounijní zlaťáky“ děje přímý opak. Bezmála deset let od vydání studie, jak se ParlamentníListy.cz dozvěděly od několika odborníků na Blízký východ, je situace v palestinském školství téměř beze změny. Takže příměří je jen odložené zabíjení, protože vzdělávání palestinských dětí na školách přímo vybízí k nenávisti a krvavé mstě.
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Jan Rychetský