Podle ekonoma Münicha mají čeští ředitelé škol málo času na řízení pedagogického procesu. Zároveň je třeba hovořit také ohledně sítě škol.
„Ohodnocení učitelů a pedagogických pracovníků je jen jedno téma, které musíme zdolat. Musíme klást důraz i na to, jaká má být do budoucna udržitelná síť škol,“ podotkla následně Valachová. Podle ní by mělo být méně škol, co se týče druhého stupně. „Síť škol, jaká má být, tak o tom chceme mít jasno do konce roku,“ řekla Valachová s tím, že je nutné racionální rozložení v daných územích. „Dříve obce odmítaly, aby v jedné lokalitě byla mateřská škola, v další první stupeň, v další druhý stupeň – nyní už přišly na to, že je dobré spolupracovat,“ dodala ministryně.
„Jsem skeptický k tomu, že by se dala tato situace v současné době rychle napravit,“ mínil však Münich. Podle něj je optimalizace velmi náročná. „Být ministrem, tak s ní nezačínám,“ podotkl s úsměvem ekonom.
Valachová následně uvedla, že dle jejího názoru je situace kolem středních škol poměrně nabobtnalá. „Jsou kraje, kterým se nepodařilo dát odpověď z hlediska školství,“ doplnila Valachová s tím, že se na tyto kraje zaměří interně. „Dvacetiprocentní naplněnost školy nesvědčí o tom, že je škola úspěšná,“ myslí si Valachová.
Kvalita učitelů i přidání na platech. I o tom Valachová s Münichem hovořili. Podle Münicha je kvalita učitelů ve srovnání s platy průměrná. „Ale i kdybychom zvýšili platy učitelů o padesát procent, nemůžeme očekávat, že se vzdělanost učitelů rapidně zvýší,“ řekl ekonom. Ministryně školství v současné době prosazuje navýšení o deset procent, což je v rozpočtu zhruba sedm až osm miliard.
„Co se týká změn financování regionálního školství, což je klíč, tak o tom bude vláda jednat 15. června,“ uvedla Valachová. „Určitě nechci, aby se o školství politikařilo, ale aby se táhlo za jeden provaz. Věřím, že se mi daří měnit přístup k tomuto tématu,“ doplnila. Chce, aby vláda garantovala, že následující tři roky bude docházet k postupnému zvyšování. V lednu 2019 by tak měla být průměrná mzda pro pedagogy 32 tisíc korun, pro nepedagogické pracovníky 18 tisíc. „Nejhorší, co se může českému školství stát, je nedělat nic,“ dodala Valachová s tím, že si uvědomuje, že navyšování je „jako vrabci v hrsti“. „Ale důležité je pozvolné navyšování podmínek pro učitele,“ myslí si.
Navyšování investic podle Valachové podporuje i opozice. „To mi zjednodušuje pozici,“ uvedla ministryně.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: vef