Velký úspěch firmy Kapsch v Německu. Kontrakt za dvě miliardy eur

21.12.2018 13:45 | Zprávy

Společnost Kapsch bude na německých silnicích a dálnicích vybírat mýtné nejméně 12 let spolu s CTS Eventim za dvě miliardy eur (51,5 miliard korun).

Velký úspěch firmy Kapsch v Německu. Kontrakt za dvě miliardy eur
Foto: Hans Štembera
Popisek: Dálnice, ilustrační foto

Mýtné pro osobní auta bude na německých silnicích a dálnicích vybírat konsorcium rakouského Kapsch TrafficCom a německého pořadatele koncertů a prodejce lístků CTS Eventim. Německé ministerstvo dopravy jim podle svého středečního sdělení udělilo kontrakt za dvě miliardy eur (51,5 miliardy Kč) s platností na nejméně 12 let s možností prodloužení až na 15 let. Kapsch již letos v říjnu získal zakázku na provozování samotného systému elektronického mýta v Německu, rovněž zatím na 12 let.

Ostatní uchazeči se proti rozhodnutí mohou odvolat do 30. prosince. Poplatek mají motoristé platit za používání spolkových silnic a dálnic nejpozději od roku 2021. Ceny se budou odvíjet od ekologických kritérií. Cizinci zaplatí pouze za jízdu po dálnici, němečtí řidiči budou mít nárok na daňové odpočty v závislosti na šetrnosti jejich vozu k životnímu prostředí. Německá vláda si slibuje čistý roční zisk z výběru mýtného ve výši 500 milionů eur (12,9 miliardy Kč), které chce použít na investice do budování silnic.

Rakousko podalo u Soudního dvora Evropské unie žalobu kvůli plánovanému zavedení mýtného v Německu vzhledem k jeho údajně diskriminačnímu charakteru. Česká republika zvažovala, že se k žalobě připojí, nakonec tak ale neučinila. Český ministr dopravy Dan Ťok v červenci řekl, že má pro německé plány zavést dálniční mýtné pro osobní auta pochopení a nepovažuje ho za diskriminační.

Společnost Kapsch TrafficCom se sídlem ve Vídni realizovala podle vlastních údajů dopravní systémy ve více než 50 zemích, včetně mýtných systémů v Rakousku, Švýcarsku a Bulharsku. Partnerská CTS vstupuje na zcela nový druh trhu.

Kapsch provozuje systém elektronického mýtného pro vozidla s hmotností nad 3,5 tuny také v České republice. Česká vláda se však rozhodla spolupráci s rakouským provozovatelem po roce 2019 ukončit a svěřit provozování systému konsorciu firem CzechToll/SkyToll. To letos v dubnu zvítězilo s nabídkou 10,75 miliardy korun za desetiletý provoz mýta.

Kapsch po neúspěchu v tendru rozhodnutí napadl u Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS), který jeho stížnost minulý týden zamítl. Tento týden zastavil i řízení o rozkladu, které Kapsch inicioval. Firma je podle sdělení svého mluvčího Davida Šimoníka ČTK nicméně připravena řešit spor u soudu a zváží i podání podnětu k mezinárodní arbitráži nebo Evropské komisi.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: pas



Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Zeman udeřil: Příští koalice? Babiš premiér, Konečná, Maláčová, SPD i Motoristé

23:15 Zeman udeřil: Příští koalice? Babiš premiér, Konečná, Maláčová, SPD i Motoristé

Miloš Zeman byl hostem v pořadu Napřímo na TN.cz, kde se vyjádřil k volbám v USA a k vítězství Donal…