„Desetinu soutěží investoři zruší ještě dříve, než je vybrán vhodný dodavatel, a dalších 30 procent se ušetří ve výběrovém řízení, než se vybere vítězná nabídka k následné realizaci. Ve veřejném rozpočtu by tak mohlo neplánovaně zůstat až přibližně 33 miliard korun," uvádí KAVZ.
4800 zakázek za 75 miliard
V prvních deseti měsících zadaly veřejné instituce konkrétním firmám zhruba 4800 zakázek za 75,6 miliardy korun. Meziročně je to více než třetinový nárůst. Na tento vývoj měla však značný vliv novela zákona o veřejných zakázkách, která začala platit 1. dubna 2012 a snížila limit pro povinné zveřejňování stavebních zakázek ze šesti milionů na tři. "Pokud bychom ale modelově porovnali data při zachování původních limitů, dostaneme už meziroční pokles počtu zadaných stavebních zakázek, a to o 1,7 procenta," podotkla KAVZ.
Pět let trvající propad českého stavebnictví se podle komory podepsal i na konečných cenách vysoutěžených stavebních zakázek. Rozdíl mezi cenou očekávanou investorem při zahájení výběrového řízení a finální cenou, za kterou byly zakázky v prvních deseti měsících tohoto roku zadány, byl až 30 procent. Loňská výběrová řízení byla zadávána průměrně s dvaadvacetiprocentním rozdílem. Někteří odborníci pochybují, zda jsou firmy za tyto ceny schopny ještě nabídnout dostatečně kvalitní práci.
Pokud by se odečetla desetina za ty zakázky, které bývají obvykle zrušené ještě před zadáním, a zbylá hodnota se snížila o zhruba 30 procent, předpokládá KAVZ, že stavbaři z veřejných zakázek vyhlášených v lednu až říjnu 2013 získají práci v hodnotě 56 miliard korun namísto původně vypsaných téměř devadesáti miliard.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: lze, čtk