Vláda chce šetřit, současně nabírá úředníky. Ale ti budou placeni z evropských peněz, namítá Rakušan

29.06.2023 16:42 | Komentář

Vláda ve středu schválila návrh úpravy počtu pracovních míst ve státní správě. Počet zaměstnaneckých pozic se má navýšit o 159. Nejlépe z toho vyjde Ministerstvo životního prostředí, počet pracovních míst se tam zvýší o 55, prostředky na platy zaměstnanců se navýší o více než 40 milionů. „Postupujeme přesně tak, jak jsme slíbili,“ trvá na plnění programu Vít Rakušan. Plní se tím prý i požadavky Evropské komise.

Vláda chce šetřit, současně nabírá úředníky. Ale ti budou placeni z evropských peněz, namítá Rakušan
Foto: ČT24
Popisek: Ministr vnitra Vít Rakušan v pořadu Otázky Václava Moravce

Návrh na změnu systematizace služebních a pracovních míst s účinností od 1. července byl předložen ministrem vnitra Vítem Rakušanem z hnutí STAN. Výsledek jednání vlády byl schválen se změnou, jak lze vidět na seznamu výsledků jednání vlády z 28. června 2023.

„Zrušíme zbytečné agendy a úřady. Počet státních úředníků klesne o 13 %. Stát půjde příkladem ve využívání flexibilních a zkrácených úvazků,“ zněl přitom jeden z bodů předvolebního programu nynější vlády s názvem Státní správa pro 21. století. „Důležitým cílem je zeštíhlení státní správy. Znamená to méně úředníků a byrokracie, rušení zbytečných zákonů a neodůvodněné centralizace. Všechny tyto kroky omezí nadbytečné úřední zásahy do života, protože stát je tu pro občany, ne naopak,“ bylo uvedeno v předvolebním programu.

V upraveném programovém prohlášení vlády k 1. 3. 2023 už o 13 procentech není zmínka. „Na základě inventury všech agend státu do konce roku 2023 představíme konkrétní plány na snížení počtu úřednických míst,“ je uvedeno pod bodem Veřejná správa. V prohlášení nicméně stojí, že Spolu provede revizi platových tabulek. Premiér Petr Fiala (ODS) pak v březnu prohlásil, že počet státních úředníků se snížil o víc než 800 míst.

Piráti a STAN v programu také mají rušení přebytečných agend a stanovení počtu tabulkových míst s optimalizací provozních nákladů. „Snižování počtu úředníků nebude chaotické, ale podepřené daty,“ je uvedeno na stránkách piratiastarostove.cz. Na inventuru agend nicméně v programu uvedli, že budou potřebovat 2 až 3 roky času. Sami v programu odpovídají na otázku, zda navrhovanými opatřeními naopak nedojde ještě k většímu nárůstu byrokracie. „Nikoliv. Revize agend bude znamenat přehodnocení potřebnosti různých podkladů,“ je uvedena rozhodná odpověď.

Aktuální počet pracovních míst je 75.728, navrhovaný stav od začátku platnosti návrhu je 75.887. V některých resortech, jako třeba Ministerstvo vnitra či Ministerstvo zemědělství, má pracovníků ubýt. V dalších však přibyde, jako třeba na Ministerstvu práce a sociálních věcí přibyde 40 pracovních míst, na Ministerstvu životního prostředí 55, na Ministerstvu pro místní rozvoj 38 míst. Celkově se nicméně jedná o navýšení o 159 pracovních míst, jak vyplývá z dat Ministerstva vnitra.

Prostředky na platy zaměstnanců se v celku nezvýší; šetřit se bude tak, že některým ministerstvům a úřadům se ubere, a jiným se přidá. Největší úbytek k 1. červenci zaznamená Úřad práce a to o 1.483.218 korun. Přidáno dostane Ministerstvo životního prostředí o více než 40 milionů, Ministerstvo zahraničních věcí přes 37 milionů, Ministerstvo pro místní rozvoj přes 19 milionů a Ministerstvo práce a sociálních věcí dostane navíc více než 13 milionů korun.

Předkladatel návrhu Vít Rakušan pro Echo24 uvedl, že na státní rozpočet bude mít toto opatření pozitivní dopad. „V první řadě dochází ke snížení počtu státních úředníků pro běžnou agendu a provoz státu, postupujeme tedy přesně tak, jak jsme slíbili,“ řekl první místopředseda vlády. Podle Rakušana tento návrh řeší i naplnění požadavků Evropská komise. Ta dle jeho slov požaduje v souvislosti s Národním plánem obnovy zřízení administrativního týmu spravující tento plán. „Tento vznikající tým lidí, kteří budou placeni z evropských peněz, a logicky tak nebudou další zátěží pro státní rozpočet,“ řekl Rakušan.

„Důvodem zrušených a zřizovaných míst v bodě 1 písm. a) až ee) je rozsáhlá organizační změna, při které došlo ke zrušení odborů a oddělení, které byly následně z důvodů optimalizace procesů, organizačního zajištění a zajištění přímého výkonu státní správy, transformovány v nově vytvořená oddělení a odbody včetně přesouvaných služebních a pracovních míst. Nadto dochází ke zřízení míst v některých dalších útvarech, ve kterých je nezbytné personální posílení z důvode neustále se navyšujícího rozsahu pracovních činností zejména v souvislosti s implementací evropské legislativy,“ stojí jako zdůvodnění u rušení a zřizování pracovních míst u sekce Ministerstva životního prostředí ve schváleném návrhu.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: luk

Mgr. et Mgr. Jakub Michálek byl položen dotaz

Fakt myslíte, že jsme na tom v oblasti digitalizace dobře?

A co třeba říkáte na to, že jsme v digitalizaci veřejné správy je Česko druhé nejhorší v EU? Zdroj: https://www.dvs.cz/clanek.asp?id=6995694 Nebo co říkáte na toto - https://www.seznamzpravy.cz/clanek/ekonomika-b2b-platit-prevodem-nestaci-digitalizace-ceske-ekonomiky-je-zalostne-pomala-261752?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

I komunisté se slitovali, Pavel ne. Prezident odmítl pustit důchodce

12:10 I komunisté se slitovali, Pavel ne. Prezident odmítl pustit důchodce

Gesto humanity, které by navázalo na předcházející prezidenty. Těmito slovy nabádal spolek Šalamoun …