Výsledky inkluze: Učitelé děti s psychickými poruchami nezvládají, řeší se i fyzická napadení

04.05.2019 11:20 | Zprávy

Server iDnes.cz upozorňuje, že učitelé na základních školách se potýkají s novými problémy. Do běžných škol jsou dnes přijímány i děti s psychickými poruchami, jenže kantoři tápou, jak s nimi pracovat, aby jim to zároveň nerozbilo vyučovací hodinu. Mnozí kantoři podle serveru novou situaci příliš nezvládají.

Výsledky inkluze: Učitelé děti s psychickými poruchami nezvládají, řeší se i fyzická napadení
Foto: kr-stredocesky.cz
Popisek: Prázdná třída, ilustrační foto

Inkluze, kterou už roky kritizuje např. poslanec Václav Klaus mladší, přidělává učitelům vrásky na čele. Ve svých třídách se totiž setkávají s žáky, kteří mají psychické problémy a není snadné udržet jejich pozornost u výuky. A musí řešit i řadu dalších problémů. Za jednou z učitelek pražské základní školy přišla žačka, která v 9. třídě podrobně promýšlí, jak se zabít. „Když odešla, seděla jsem tam a říkala jsem si, tak co teď,“ prozradila serveru učitelka. Nakonec prý přesvědčila rodiče, aby svou dceru objednali k psychiatrovi. „Teď čekáme na vyšetření a já se třesu, aby se do té doby něco nestalo,“ shrnula situaci.

Podobně těžkou hlavu má i řada dalších učitelů. „Na práci s dítětem, které má psychiatrické obtíže, nejsou připraveni,“ uvedla k tomu školní psycholožka Lucie Sušická.

Dětí s psychickými problémy je přitom ve školách stále víc. V důsledku politiky inkluze se do standardních tříd dostávají děti, které potřebují speciální péči. Jenže nejsou k dispozici lidé, kteří by jim tuto péči poskytli. „Jedinou skutečně účinnou pomocí by bylo snížit počet dětí ve třídě. Školský zákon to sice umožňuje, jenže pro školu to znamená spoustu technických potíží včetně zajištění prostor nebo učitelů,“ dodal k tomu psycholog Petr Klíma z Pedagogicko-psychologické poradny pro Prahu 3.

S třiceti dětmi ve třídě nemá učitel šanci věnovat se dětem, kterým je třeba dát víc času než jiným. Učitelé vědí, že nestíhají dát dětem se speciálními potřebami tu péči, kterou by dotyčné děti potřebovaly, a stresuje je to. Neprospívá to tedy jak dětem ve třídě, tak samotným kantorům. „Když učitel tráví přestávky ve třídě, protože se nemůže spolehnout na to, jestli jeden ze žáků ostatním neublíží, v pořádku to není,“ uvedla Sušická.

Některé psychické problémy se přitom těžko poznávají, protože učitelé a někdy ani specialisté nemají jistotu, zda jde např. o běžné pubertální projevy žáka, který se vzpírá autoritám, nebo o skutečně nemocného studenta.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: mp

Ing. Aleš Juchelka byl položen dotaz

Sociální služby

Nemyslíte, že mnohem větší problém, než jsou finance, i když ty jsou většinou alfou omegou všeho je fakt, že populace stárne, ale sociální systém na to není vůbec připraven a nic se neděje? Už teď je problém sehnat třeba pečovatelák a další služby. Kdy začnete řešit tento problém? Protože už se měl ...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

„Budou se dít věci.“ Za covidu drceni v ČT i vládou, nyní oceněni. Čeští vědci tuší, co vyplave

5:00 „Budou se dít věci.“ Za covidu drceni v ČT i vládou, nyní oceněni. Čeští vědci tuší, co vyplave

Jednou z institucí oceněných Společností pro obranu svobody se stalo Sdružení mikrobiologů, imunolog…