Z Vodochod do Belfastu. V Česku se vyrábí komponenty pro nejžádanější dopravní letadlo

17.02.2023 15:55 | Bleskově

Skutečnost, že český letecký průmysl má výborný zvuk doslova po celém světě, potvrzuje mimo jiné i to, že letecká továrna Aero Vodochody vyvinula a dodnes vyrábí náběžnou hranu křídla pro Airbus A220, který je v současnosti ve světě nejžádanějším dopravním letadlem ve své kategorii.

Z Vodochod do Belfastu. V Česku se vyrábí komponenty pro nejžádanější dopravní letadlo
Foto: Archiv
Popisek: Airbus A220 - JetBlue

Jak před časem připomněl prezident společnosti Viktor Sotona, Aero Vodochody se kromě vývoje a výroby vojenských letadel specializuje i na dodávky komplexních sestav pro dopravní letadla. Jedou z velmi prestižních zakázek je pak výroba a dodávka pevné náběžné hrany křídla pro Airbus A220, což je okraj křídla ve směru letu. Tu v Aero nejen vyrábí, ale na počátku spolupráce připravili i její návrh a vývoj. Každá náběžná hrana obsahuje téměř 3 000 různých komponent a je dlouhá 17 metrů. Její sestavení trvá na montáži 2 týdny, průběžná doba výroby včetně nákupu hutního materiálu je 2 roky.

„Airbus A220 je momentálně nejžádanějším dopravním letadlem na trhu. Aero se podílí nejen na výrobě této důležité části letadla, ale zajistilo i samotný vývoj náběžné hrany, což svědčí o vysoké kvalitě a konkurenceschopnosti našich služeb ve světě. Výroba této klíčové komponenty v Aeru je příznivá i pro tuzemské firmy, které se na ní též podílejí. Více než 60 procent dodavatelů, se kterými v Aero spolupracujeme, pochází z České republiky,“ uvedl Viktor Sotona, prezident a CEO Aero Vodochody s tím, že tento projekt běží od roku 2009 a od prvních dodávek roce 2011, přes sériovou výrobu na plnohodnotně industrializované montážní lince v roce 2014 až do dnešního dne bylo vyrobeno přes 240 párů náběžných hran. Ty jsou z Vodochod odesílány do Belfastu, kde probíhá finální montáž celého křídla.

Letadlo Airbus A220 je jednouličkové letadlo pro komerční provoz na krátké a střední vzdálenosti. Dvě verze letadla (A220-100 a A220-300) mohou přepravovat 100 až 150 cestujících. Toto letadlo bylo vyvinuto a postaveno kanadskou společností Bombardier pod řadou CSeries. V červenci 2018 poté, co Airbus vstoupil do projektu, bylo letadlo přejmenováno na Airbus A220. Přesně o čtyři roky později již bylo zákazníkům celosvětově dodáno symbolických 220 kusů letadel.

 

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Karel Výborný



Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Kdo mu dává rozkazy? Fiala? Pavel? S Foltýnem je to samá záhada

4:44 Kdo mu dává rozkazy? Fiala? Pavel? S Foltýnem je to samá záhada

Na konci listopadu uplyne půlroční lhůta, o které Otakar Foltýn opakovaně hovořil jako o limitu svéh…