„Je třeba rozlišit mezi demisí ministra do rukou prezidenta a mezi návrhem předsedy vlády na odvolání ministra. V tom prvém případě, teoreticky vzato, může prezident republiky přemlouvat toho ministra, aby ji stáhl zpět. Může mu to rozmlouvat. Ale i když není povinnost této demisi vyhovět, tak de facto není možné někoho, kdo nechce být ministrem, ho proti jeho vůli udržovat neomezenou dobu,“ sdělil Rychetský.
„Ale pokud podá premiér návrh prezidentu na odvolání konkrétního člena vlády, ministra, tak neexistuje vůbec žádná jiná varianta než povinnost tomuto návrhu vyhovět,“ dodal Rychetský. „Ústava v zásadě, s výjimkou třeba prezidentského veta, skutečně lhůty nestanovuje. Ale to neznamená, že tam je volný prostor pro diskreci úvah prezidenta, zda vyhoví a jak vyhoví. Všechny existující komentáře k Ústavě se bez jediného rozporu shodují na tom, že byl zaveden do Ústavy polokancléřský systém, vláda je v rukách premiéra a prezident je povinen odvolat člena vlády, u kterého je to navrženo,“ zmínil Rychetský s tím, že prezident je povinen jednat bez zbytečného odkladu.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: vef