Obdivuji všechny, kteří se v tomto zmatku dokáží orientovat a „chápou“, proč mají opět změnu zálohy na dodávky elektřiny, či plynu, než jim dodavatel určil před několika týdny. Pak již jen čekají na roční vyúčtování. Někteří si oddychnou, že jejich zálohy byly dostatečné, nebo vyšší a že dostanou nějakou korunu zpět. Jiné čeká překvapení, stejné jako mě a doplatek je tak vysoký, že se vám zatočí hlava a začnete přemýšlet: „Proč je cena ve své podstatě málo, nebo pro mnohé nedostatečně transparentní?“ Proč se po roce dovím, kolik mě vlastně dodávky energií stály? Opravdu, by se vám líbilo, kdyby vám váš mobilní operátor poslal fakturu za své služby jednou ročně?
Nemohu se opakovaně ubránit jednoduchému receptu: Požadujme měsíční fakturaci za dodávku elektřiny a plynu. Bez záloh, pouze za dodanou elektřinu nebo plyn. Není to fantazírování! V mnohých zemích to takto funguje. Faktura za dodávku vás také upozorní, že třeba máte příští měsíc více šetřit, nebo že je vaše spotřeba v pořádku a že na ni vlastně „máte“ finance a nemusíte ve svých návycích nic měnit.
Běžně to umí mobilní operátoři, je to jednoduché pro zavedení dálkových odečtů například dodávek vody, je to jednoduché v dnešním digitálním světě. Proč neplatíme energie měsíčně, za skutečně spotřebované množství???
A vysvětlení tzv. „odborníků“, že spotřebu si vlastně rozložíme do celoročních záloh a nemáme pak velký růst v zimním období, tak to prostě neberu. Doba se mění, stejně jako zažité praktiky, kdy cena plynu stála 0,45 Kč/m3. Nakonec při dnešních technických možnostech můžeme spotřebitelům dát vybrat – měsíční fakturaci, nebo roční vyúčtování na základě záloh. Já budu chtít měsíční fakturaci elektřiny a plynu.
Alena Vitásková
Institut Aleny Vitáskové
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV