Vážený pane ministře,
dovolte nám, abychom tímto dopisem vyjádřili náš zásadní nesouhlas s provedenými změnami ve vzdělávacím oboru chemie v aktuálně vydané verzi Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání (RVP ZV, viz zde) z ledna letošního roku. Nejen proto, že tyto změny byly provedeny bez vědomí odborníků, kteří se revizí RVP ZV v současnosti ve spolupráci s Národním pedagogickým institutem České republiky (NPI) zabývají, ale především proto, že na základě provedených škrtů bylo vyřazeno učivo, které je nezbytné pro úspěšné pochopení základů oboru chemie a může způsobit zásadní problémy žákům nejen v jejich dalším studiu, ale i při uplatnění chemických vědomostí v běžném životě (např. jak nakládat s bateriemi, které jsou v elektronických zařízeních, jak se orientovat ve složení potravin, jak přispívat k ochraně vody a ovzduší apod.).
Konkrétně se jedná o redukci vyčíslování chemických rovnic a zákona zachování hmotnosti (CH-9-4-02), jehož znalost z fyziky by měli žáci uplatnit při jednoduchých výpočtech z chemických rovnic (pouze rozpoznání výchozích látek a produktů nestačí). Toto učivo je součástí základních pilířů oboru chemie, které mají být zcela vyškrtnuty z důvodu velké obtížnosti, což je pro nás velmi těžko přijatelné. Obdobně učivo „chemie a elektřina“ se s oborem fyziky neduplikuje, protože tyto děje jsou v oboru chemie uváděny v jiném kontextu, a v současné době, kdy se v běžném životě stále častěji používají různé druhy baterií a akumulátorů, považujeme tuto změnu za zcela nevhodnou.
Podobně vyškrtnutí dalších témat, jako jsou např. faktory ovlivňující rozpouštění látek, z důvodu duplicity s výukou v rámci 1. stupně, kdy jsou však tyto informace uváděny jen velmi zjednodušeně, považujeme za neopodstatněné. Nelze akceptovat ani vyřazení pojmů fotosyntéza a přírodní látky (cukry, bílkoviny, tuky, vitaminy), neboť uvedená témata přirozeně využívají mezipředmětové vztahy, a dochází tak k rozvíjení a integraci přírodovědných vědomostí žáků.
Dále nelze souhlasit s redukováním počtu hodin přírodovědných oborů, tedy vzdělávací oblasti Člověk a příroda, které může mít v případě oboru chemie na jeho výuku skutečně velmi nepříznivý dopad. Zdůraznění významu informatiky je jistě oprávněné, ale její posílení ve výuce by bylo mnohem efektivnější, kdyby byla více součástí výuky přírodovědných předmětů, např. v aplikacích informačních technologií, jako jsou digitální měřící čidla, grafické nebo tabulkové zpracování naměřených dat a jejich prezentace v různých programech apod.
Chápeme snahu o snižování obsahu učiva v RVP ZV, ale takové zásadní kroky musí být předem konzultovány s odborníky z oboru chemie a chemického vzdělávání – didaktiky chemie, a navíc musí být řádně odůvodněny (argument, že je učivo dlouhodobě pro žáky náročné a jsou s ním problémy, nemůže být důvodem dané učivo vyřadit!!!). Odmítáme přijmout tyto nekoncepční změny v RVP ZV provedené Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy.
Žádáme proto, aby platnost nově vydaného RVP ZV byla pozastavena a byla obnovena jednání k úpravě RVP ZV jako celku, na kterém se budou v rámci vzdělávacího oboru chemie podílet zainteresovaní didaktici chemie, odborníci v oboru chemie a zkušení učitelé chemie ze ZŠ. Teprve potom je možné vydat smysluplně revidovaný a širokou odbornou veřejností akceptovatelný nový RVP ZV.
Jménem předsednictva Hlavního výboru České společnosti chemické (ČSCH), její odborné skupiny (OS) Chemické vzdělávání a Olomoucké pobočky ČSCH
prof. Ing. Jan John, CSc., ČVUT Praha, předseda ČSCH
prof. RNDr. Hana Čtrnáctová, CSc., UK Praha, předsedkyně OS Chemické vzdělávání ČSCH
doc. RNDr. Bohuslav Drahoš, Ph.D., UP Olomouc, místopředseda Olomoucké pobočky ČSCH
prof. RNDr. Jitka Ulrichová, CSc., UP Olomouc, 1. místopředsedkyně ČSCH
prof. RNDr. Pavel Drašar, DSc., VŠCHT Praha, 2. místopředseda, ČSCH
prof. Ing. Petra Šulcová, Ph.D., Univerzita Pardubice, hospodářka ČSCH
prof. RNDr. Vojtěch Adam, Ph.D., VUT Brno, člen předsednictva ČSCH
prof. Ing. Tomáš Navrátil, Ph.D., ÚFCH JH AV ČR Praha, člen předsednictva ČSCH
doc. RNDr. Václav Slovák, Ph.D., OSU Ostrava, člen předsednictva ČSCH
doc. RNDr. Vlastimil Vyskočil, Ph.D., UK Praha, člen předsednictva ČSCH a šéfredaktor časopisu Chemické listy
prof. PhDr. Martin Bílek, Ph.D., UK Praha, místopředseda OS Chemické vzdělávání ČSCH
doc. RNDr. Marta Klečková, CSc., UP Olomouc, OS Chemické vzdělávání ČSCH
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV