„Stane se vytápění v Německu luxusem?“, ptá se v komentáři server Deutsche Welle. Reaguje tím na vlnu mailových zpráv, které německým spotřebitelům rozesílají firmy dodávající domácnostem a firmám elektřinu a plyn, aby jim oznámily prozatím dvojnásobné zvýšení cen (v porovnání s cenami z roku 2021). Od 1. října bude každý spotřebitel povinen navíc platit tzv. „solidární poplatek“ 0,05 euro za každou spotřebovanou kilowatthodinu. Ministr hospodářství Habeck se to všechno snažil vysvětlit občanům na náměstí v Bayreuthu. Moc nepochodil. Nejenže čelil (podle Deutsche Welle) „nečekaně ostrým otázkám“, účastníci jej na konci vypískali. Je to signál narůstající nespokojenosti v Německu?
Vyjít do ulic kvůli vysokým cenám energií je podle průzkumu novin Bild am Sonntag připraveno 44 % Němců. Ministryně zahraničních věcí za Zelené Baerbocková se děsí a už mluví o hrozbách „lidových povstání“, zatímco její vládní kolegyně, socialistická ministryně vnitra Nancy Faeserová hrozbě protestů kvůli „výpadkům proudu a studeným bytům“ čelí slovy: „Jsme připraveni!“. Vzkazem „jsme připraveni“ nemá zřejmě na mysli stabilitu, plynulost a dostatečnost dodávek plynu, ropy a elektrické energie pro německé spotřebitele na letošní zimu. „Být připraven“ je politická hrozba, jejíž represivní obsah již Němci z demonstrací proti povinnému očkování znají. Být v ulicích proti nařízené vakcinaci však může být něco jiného, než být v ulicích, protože je v bytech zima a hospodářství má problémy. „Být připraven“ v německém kontextu proto ničím optimistickým není.
Spásnou cestou k bezuhlíkové Evropě se má stát elektromobilita. Časopis Auto-Bild si dal práci a propočítal „výhodnost“ mít v blízké budoucnosti v Německu elektromobil. S ohledem na to, tvrdí časopis, že němečtí dodavatelé elektrické energie ohlásili růst cen elektřiny o 60 % a téměř s jistotou přenesou na spotřebitele celkový nárůst ceny elektřiny z lipské burzy (což je nyní 310 %), dosáhne cena 1 kWh hodnoty 1,10 euro. Elektromobil má spotřebu 19 kWh na 100 km, což odpovídá ceně 21 euro. Srovnáme-li tuto cenu s cenou nafty v Německu pro dieselový motor obdobné kubatury, náklady na jízdu elektromobilem budou o 50 % vyšší než náklady na dieselový motor. Je to odpověď každému, kdo má ještě zdravý rozum, na otázku: může být elektromobilita řešením v době prudkých nárůstů ceny elektřiny?
Převzato z webových stránek Institutu Václava Klause
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV