Jan Vávra: Únava nebo marketink?

27.12.2013 20:02 | Zprávy

Miloš Zeman vynikal nad ostatními českými politiky – kromě některých svých méně hezkých vlastností – bezesporu jako řečník. Dalo se tedy očekávat, že ve svém prvním vánočním poselství, jehož načasováním se chtěl odlišit od svých předchůdců a navázat na domnělou tradici TGM, předvede brilantní řečnický výkon.

Jan Vávra: Únava nebo marketink?
Foto: Daniela Černá
Popisek: Prezident Miloš Zeman

Očekávání bylo o to větší, že prezident k veřejnosti již dlouho nemluvil a mohl plně využít chvíle, kdy značná část obyvatelstva je připravena a ochotna hlavě státu naslouchat. Jak ukazují čísla sledovanosti, lidé si zřejmě ještě neosvojili nový termín, ale i tak nezanedbatelná část populace usedla k televizním přijímačům v očekávání, co jim pan prezident poví. Co se tito lidé dozvěděli?  

Více slovy a v různých obměnách vlastně jenom to, že prezident plní sliby, které před svým zvolením dal. To je na státníka a politika s ambicí vůdce národa poněkud málo. Skoro se nechce věřit, že si projev připravoval sám Miloš Zeman, který byl vždy nadán politickou intuicí a dokázal minimálně říkat to, co aspoň část populace chtěla slyšet. Nenápaditost a technokratický výčet údajně splněných slibů se dá vysvětlit jen tím, že je buď oslaben prodělanou nemocí, nebo si nechal vnutit od svého okolí ideu, že ve chvíli náhlého poklesu popularity musí voličům polopatisticky vysvětlovat, co všechno udělal dobře. Tedy žádné hodnocení situace země v kontextu celkového vývoje, žádné představy o budoucím směřování, žádné formulace důležitých úkolů na příští rok. Obsah vánočního poselství byl definován spíše technokratickým marketinkem, který sleduje jen čísla ukazující popularitu politika. To u našich politiků není nic neobvyklého, ovšem u Miloše Zemana bychom rozhodně neočekávali tak nudnou a nezajímavou formu.  

Prezident vypadá znejistěn klesající popularitou, stejně jako porážkou své strany odborníků ve volbách i prohrou svého křídla v ČSSD. Ovšem těmto ztrátám nečelí ofenzivně, tedy nějakým politickým tahem, nýbrž defenzivně, tedy nenápaditou a stereotypní obhajobou svých kroků a poukazováním na to, co by mohl dělat – jako to dělali jeho předchůdci – ale co on to nedělal. Je otázkou, zda jde o momentální jednorázový výpadek či toto poselství znamená nový trend v politické strategii prezidenta. Obavy z hodnocení veřejnosti, které lze z projevu vnímat, by nemusely být špatnou zprávou, pokud by se prezident více ohlížel na to, co jeho krokům lidé říkají. Mohl by tak korigovat některé své přehnané mocenské ambice a snahu vynutit si na ostatních institucích státu co nejvíce prostoru. Může to ale rovněž znamenat příklon ke klasické marketinkové politice, kdy politické postoje určují jen průzkumy veřejného mínění. Odtud je bohužel jen krok k ryzímu populismu.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: rozhlas.cz

Ing. Martin Kolovratník byl položen dotaz

Koalice a opozice

Dobrý den, souhlasím s váma, že by spolu koalice a opozice měla jednat, bohužel jsme svědky pravého opaku a výsledek je podle mě takový, že to dopadá hlavně na nás lidi. Nemyslíte? Proč třeba ANO ukončilo jednání o důchodové reformě? A ještě myslíte, že když vy jste byli ve vládě, že jste opozici na...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Jiří Paroubek: Stačilo! doplácí na dvě pidistrany

15:49 Jiří Paroubek: Stačilo! doplácí na dvě pidistrany

Pro komunistickou stranu nikdy nebylo problémem naplnit kandidátky pro volby do poslanecké sněmovny.…