Volební systém v komunálních volbách je nejhorší ve střední Evropě. Složité přepočty mandátů, které do zastupitelstev obcí a měst vyšlou i outsidery, zatímco lidé s vysokou důvěrou voličů zůstanou často mimo zastupitelstvo, jsou samy o sobě nehorázné. Proč to tak je nechápe nikdo za situace, kdy se nevolí stranicky, ale křížkuje se napříč stranami po jednotlivých jménech. Dalo by se očekávat, že ti, kdo nasbírají křížků nejvíce, půjdou do zastupitelských lavic. Ale chyba lávky. Poměrný systém výsledky znásilní, pokřiví, a zastupitelstva, která takto vznikají, odrážejí kde co, vyjma vůle voličů.
Za této situace se jeví debata o přímé volbě starostů jako veskrze samoúčelná až trapná – kdyby platilo "křížkování", tedy přímá volba všech zastupitelů, kvalitní starosta by vyplaval jako olej na vodu sám, a často by měl i značnou podporu v zastupitelstvu. Ale dnes? Musí dělat handly s trpaslíky, které mu tam poslal poměrný volební systém, a kdy i poslední člověk z jeho kandidátky má více hlasů než lídr kandidátky jiné. Tedy už sám volební systém je největším nepřítelem našich obcí a měst, a je načase s tím něco dělat.
Druhým nepřítelem je legislativa. Ano, je možná zdánlivě logické stavět zákony tak, aby a priori předpokládaly, že starosta a zastupitelé obcí a měst vůbec jsou všichni gauneři a zloději a korupčníci. Protože cílem je chránit obce a města před jejich samými zastupiteli. Na druhou stranu je nutno dodat, že těch lumpů je mezi starosty a zastupiteli prokazatelně nejmizivější procento. Proč? Kdo si dovolí krást tam, kde chodí do hospody, ke kadeřnici a s dětmi do školky? Jen povahy velmi otrlé. A pak – starosta je, na rozdíl od pánů poslanců a senátorů odvolatelný ze dne na den, a klidně i bez udání důvodu. Riskuje proto mnoho.
Takže už toto všechno brání komunálním politikům se ve svých obcích a městech „historicky znemožnit“. Ano, někteří si to přesto prubnou – z vlastní hlouposti nebo zištnosti, ale je to z těch více jak šesti tisíc obcí a měst jen nějaké procento. Je kvůli nim tak důležité ty ostatní držet tak zkrátka, a dělat z nich nesvéprávné bytosti?
A o čem to mluvím?
Například o zákoně o zadávání veřejných zakázek. Přestože obec ví, že uchazeč cenu podsekl, a nemůže být tak kvalitní, jak by obec potřebovala, respektive je proto rizikový a nedůvěrýhodný, musí mu zakázku zadat. Nemůže dát přednost například místní osvědčené firmě, s níž má dobré zkušenosti, jejíž zaměstnance zná, zná historii budování firmy... Prostě nemůže. Musí zadat zakázku neznámému subjektu, o kterém neví nic, ale který holt nabídl nejméně.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.