Jindřich Berounský: O „systému“ a „kultuře bezpečnosti“ na železnici

29.07.2020 16:54 | Zprávy

V souvislosti s četnými mimořádnostmi na české železnici dochází na otázky, zda neselhává systém bezpečnosti na železnici. Ve svých odpovědích, že nejde o chybu systému, má svým způsobem vicepremiér a ministr dopravy i průmyslu Havlíček pravdu.

Jindřich Berounský: O „systému“ a „kultuře bezpečnosti“ na železnici
Foto: Hans Štembera
Popisek: Nechráněný vlakový přejezd, ilustrační foto

Neselhává systém, protože už žádný systém bezpečnosti není a nemá co selhat, když bylo úspěšně zlikvidováno stejně jako síťové služby železnice. V měsíci červenci jsme evropskou jedničkou v počtu mimořádných událostí a již několik let jedničkou v počtu dopravců, kterých máme už 121 a podle naší nové legislativy bychom měli mít i 121 vlastních bezpečnostních opatření dopravců, které i přes zvyšující se výkony a počty cestujících na kolejích hlídá v české džungli podle české logiky stále menší počet a dnes už hrstka strážců pořádku, kteří se v tom nemohou vyznat, nemohou se ani dopočítat a ještě se musí předhlásit, kdyby něco chtěli kontrolovat. 

Novým fenoménem resortu dopravy je způsob jeho „zvládání“ vicepremiérem Havlíčkem, který v roli supermana demonstruje spolu s brzkým vstáváním, co vše se dá stihnout, avšak nikoliv opravdu zvládnout. Dvě ministerstva, funkce vicepremiéra a Covid 19 jsou mnohem více než když strojvedoucí přiveze přes noc kontejnerový vlak z Hamburku, následně vypije kávu a odveze co by řidič ranní autobus z Děčína do Liberce, aby si po zakousnutí párku s rohlíkem a další kávě znovu v roli strojvedoucího dvakrát střihnul osobní vlaky Liberec – Stará Paka a zpět. Jisté je, že při nedostatku spánku a regenerace sil člověk postupně otupí a jeho výkon se od počátečních 100 % postupně snižuje. To platí pro všechny včetně vicepremiéra a ministra 2 resortů najednou. Ačkoliv si člověk myslí, že je ještě bystrý, je snadno ovlivnitelný a vstřebává potom „fundované informace o bezpečnosti“ od těch, kteří se na džungli české železnice nejméně od roku 2016 aktivně podílejí a přitom si v provozu nic nevyzkoušeli. 

Díky tomu pak vznikají nesprávné, velmi pochybné informace a předčasné soudy v případě mimořádností a nehodových událostí na železnici, které jsou vkládány ministru dopravy do úst a železničáři všech profesí nestačí zírat, jak se potvrzuje čím dál větší odtrženost vedení resortu dopravy od provozní reality železnice. Navíc extrémním záběrem vicepremiér Havlíček v nové roli ministra demonstruje špatný příklad pro všechny provozní zaměstnance, na kterých záleží bezpečnost železnice a kam supermanství tohoto druhu nepatří. 

Ví generální inspektor Drážní inspekce, co vlastně chce?

Šéf vyšetřovatelů vážných železničních nehod Mgr. Jan Kučera se plně ztotožnil s omezením kompetencí svojí instituce od roku 2017 s novelou zákona o drahách i postupným omezením počtu svých drážních inspektorů a od té doby je železnice bez preventivních namátkových kontrol. Dá se to přirovnat k tomu, jakoby nás na silnici nemohla kontrolovat dopravní policie. Podle § 53b šetří Drážní inspekce (DI) příčiny a okolnosti vzniku vážných nehod na dráze železniční. Příčiny a okolnosti vzniku mimořádných událostí může DI šetřit, je-li to vhodné s ohledem na jejich závažnost, opakovanost, souslednost nebo na jejich dopady na provozovatele dráhy a dopravce. Generální inspektor Jan Kučera to v případě mimořádných událostí pojal tak, že DI šetří, co chce, anebo na co má kapacitu. 

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Radek Rozvoral byl položen dotaz

Politické neziskovky

Slibujete ukončit financování všech politicky zaměřených neziskovek z rozpočtu. Máte jejich seznam? Dost by mě zajímalo, které to jsou. A ještě kdo přesně teď rozhoduje, kolik která neziskovka dostane? Protože mě přijde, že je řada těch, co opravdu pomáhají, ale stát jim nepřispívá a je smutné, koli...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Jana Šťastná: Kdy už konečně rodiče řeknou dost?!

16:06 Jana Šťastná: Kdy už konečně rodiče řeknou dost?!

Stop degradaci školství a stop sexualizaci dětí ve školách!