Minulý týden jsem se ve svém článku zabýval výplodem agentury Data Collect pro ČT a dnes se musím zabývat výtvorem agentury Kantar CZ. U výsledků výzkumů obou těchto agentur pro výzkum veřejného mínění, které se ovšem chovají spíše jako vlivové agentury svého druhu, jsou zřejmé tyto dva základní rysy:
- Trvale rostoucí volební preference obou pravostředových volebních koalic (v květnu ovšem již i výzkumníci Kantar CZ zřejmě došli na hranice možného a proto uvádějí, že koalice Pirátů a STAN snížila o 1 % ve srovnání s dubnem své preference a koalice Spolu zůstává na svých)
- Trvá pokles volebních preferencí obou vládních stran, tedy hnutí ANO o 1 % a soc. dem. rovněž o 1 %.
Kantar CZ ovšem ještě přichází s novým senzačním zjištěním, a sice že Přísaha Roberta Šlachty se již dostala na hranici volitelnosti 5 % a tedy, že z volebních preferencí 2,5 % v dubnu se skokem neuvěřitelně dostala na 5 % preferencí.
V politice je mnohé možné. Ale v situaci, kdy Přísaha vede okrajovou volební kampaň v menších obcích, s poměrně malým faktickým záběrem na voliče v mediích, se nemohu zbavit dojmu, že se jedná o mystifikaci a snahu uměle vytvořit „černého koně“ voleb právě z Přísahy. Tak, jako se to povedlo např. ve volbách v roce 2010 z Věcí veřejných anebo v roce 2006 ze strany Zelených.
Nepochybuji o tom, že část českých voličů je vzdy náchylná se stále zklamávat v zavedených i nedávno vzniklých politických stranách, ale růst vlastně neexistujícího organizačního subjektu z 2,5 % na 5 % voličské podpory je opravdu mysteriózním politickým inženýrstvím. A stejně takovým politickým inženýrstvím je hra hraná oběma agenturami se sociální demokracií. Během jednoho měsíce údajně ztratila třetinu své podpory (z 4 % na 3 %). I to je těžko uvěřitelné číslo.
Snížení podpory u hnutí ANO z 21 % na 20 %, tak tomu snad lze uvěřit. Konec konců vyústění kauzy Vrbětice de facto v omezení diplomatických styků s Ruskem na minimum, nepochybně mohlo zasáhnout levicové voliče hnutí ANO, kteří měli vždy spíše proruské sympatie.
Podle agentury Median z minulého týdne se už ovšem pozice obou vládních stran spíše stabilizují a posilují s ohledem na úspěšné zvládnutí boje s pandemií a úspěšné zvládání vakcinační operace.
Zdá se tedy, že zmnožení výzkumných agentur, pracujících pro ČT z jedné na dvě je jen trikem, jak dodat zdání objektivity de facto shodným volebním odhadům, které obě tyto agentury (Kantar CZ a Data Collect) jak přes kopírák produkují.
Ukazuje se, že vedení ČT a zpravodajství ČT jasně slouží ve volebním boji, který již řadu měsíců probíhá, zájmům obou koalic pravostředových stran. Je to nekorektní a každý rozumný člověk, který si zachoval alespoň zdání objektivity, musí uznat, že to takhle dál nejde. A postupně dovolovaná Rada České televize by měla provést, i s ohledem na velké střety zájmů generálního ředitele, co nejrychleji změnu v čele České televize, která se změnila na nejostřejšího protivládního kritika. Což ovšem zcela popírá její veřejnoprávní charakter.
Vyšlo na Vasevec.cz. Publikováno se souhlasem vydavatele
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV