Bohužel, kvalitu zastupitelského orgánu náš volební systém nezaručuje a deformace rozhodnutí těchto orgánů vnějšími vlivy může být velká. Na druhé straně při referendu jako nástroji přímé demokracie má velkou příležitost manipulace pomocí zneužití sdělovacích prostředků.
Většina aktérů naší politické sféry odmítá rozhodnutí dobrá pro občany, pokud nejsou zároveň výhodná i pro ně, a proto dávají přednost zastupitelskému rozhodování, jehož zmanipulování je snazší a může být i levnější. V obou případech může být příčinou špatného rozhodnutí jak převažující hloupost a neznalost, tak i manipulace a různé formy korupce.
Strach, že by občané mohli prosadit svůj zájem cestou referenda převládá, a proto se přijetí pořádného zákona o referendu stále vleče a jeho obsah je upravován tak, aby zákon nebyl prakticky k ničemu. Ukážeme si, jak přitom navrhovatelé likvidačních úprav odhalují své ledví. Snahou je, co nejvíce ztížit konání referenda, omezit předmět rozhodování na věci bez významu, požadovat vysokou účast a zpochybnit závaznost výsledku.
K vyžádání referenda na celostátní úrovni by mělo stačit 50 000 podpisů občanů, nebo 10 podpisů členů parlamentu, na nižších úrovních přiměřeně méně.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV