Karel Januška: Právo pro každého

11.09.2019 20:18 | Zprávy

Listina základních občanských práv a svobod byla do právních norem přijatá už za totality. Její zásady měly být zapracovány do právních předpisů. Dosud se to nestalo.

Karel Januška: Právo pro každého
Foto: FB Karel Januška
Popisek: Karel Januška

Principy demokratického státu by měly být zřejmé alespoň předsednictvu každé politické strany. Právní stát je o tom, jak se spravedlivě chovat ke každému občanovi.

Má-li demokratický stát správně fungovat, musí mít každá nově ustanovená vláda možnost, aby realizovala své cíle. Proto je bezpodmínečně nutné, aby vedoucí stávajících nejvyšších úřadů byli připravení na to, že musí svá místa uvolnit pro potřeby nové vlády. Stát není zaopatřovací ústav pro „zasloužilé úředníky“ nebo „zasloužené politiky“. Pouze prezident, členové Parlamentu, ředitelé NKÚ a ČNB nepodléhají moci výkonné ani moci soudní.

Funkci Nejvyššího státního zástupce stále „zastává“ úředník, vystudovaný v totalitě. Podle výkladu upravených právních norem není nikomu zodpovědný. Funkci nejvyššího prokurátora musí zastávat občan, který ctí principy právního státu, a mít odhodlání z republiky vybudovat právní stát. 

Zbavení základních občanských práv skupiny poslanců ODS (kauza Tluchoř) nevedlo k přijetí takových kroků, které by vyloučily opakování. Nyní je veřejně pomlouván současný premiér. Státní zástupci se veřejně přou, a nejsou schopni poslat nasbírané důkazy soudu, aby mohl veřejně vznést obvinění, nebo důkazy zamítnout. Státní zástupci a opoziční politici porušují nařízení Listiny základních občanských práv: "Každý má právo, aby byla zachována jeho lidská důstojnost, osobní čest, dobrá pověst a chráněno jeho jméno." Pouze soud je oprávněn k tomu, aby rozhodoval o primárním právu bezúhonnosti občana.

Předpoklad, že nejvyšší státní prokurátor sám odstoupí z funkce, je iluzorní. Svou funkci tento úředník neplní, protože jeho podřízení v Olomouci a Praze se řídí různými předpisy. Když se moc výkonná neřídí jedním zákonem, tak máme názorný příklad toho, kam až může justice dojít. Sdělovací prostředky mají zřejmě své informátory i mezi policií,

Funkce Nejvyššího státního zástupce musí být pod kontrolou nově vytvořené vlády. Musí umožnit levo-pravou, nebo koaliční vládu. Samozřejmě je plně v kompetenci každé vlády kdykoliv odvolat nejen Nejvyššího státního zástupce, ale každého úředníka, u kterého je podezření z nezákonné činnosti.

Každý státní zástupce dozoruje a řídí vyšetřování. V okamžiku, kdy je vyšetřování u konce, musí předložit kauzu soudu. Je lhostejné, ke kterému soudu prokurátor případ předloží, protože rozhodnutí každého soudce musí být spravedlivé, čili pravdivé. Výrok soudce k žalobci, je opakem výroku k žalované straně.

Soudce posuzuje žalobcem předložené důkazy. Má pouze dvě možností jak žalobu rozhodnout.

A: Může předložené důkazy zamítnout. Rozhodnutí soudce je v režimu utajení, proto nemůže dojít ke zveřejnění skutečnosti, že byl občan nespravedlivě obviněný. V takovém případě je povinností státního žalobce předat rozhodnutí soudu svému nadřízenému. Ten může nechat rozšířit důkazní materiál, a pod svým jménem podat kauzu jinému soudu.

B: Jestliže soudce uzná předložené důkazy dostatečné k tomu, aby zasáhla moc soudní, pak vyzve žalobce, aby složil vyměřené soudní náklady (pouze, není-li žalobcem stát) a zveřejní údaj o tom, že se stal zákonným soudcem obviněného. Dokud soudce nepotvrdí, že se trestný skutek stal, je obviněný „trestně stíhaným“. Když obviněný prokáže svou nevinu, musí výrok soudce být: „Žaloba se zamítá. Soudní výlohy žalované strany uhradí žalobce.“ Občan zůstává bezúhonným, následky musí nést žalobce. Milionové náklady za křivá obvinění státem, opět hradí stát. Proto státem obviněných a soudem osvobozených musí být co nejméně. Vláda jako celek zodpovídá za každou korunu, kterou od občanů na daních vybere.

Je bezpodmínečně nutné, aby soudce respektoval princip "vyloučení třetího". Mezi účastníky řízení nesmí být takový, pro kterého je výrok soudu lhostejný. Všichni účastníci sporu musí náležet ke straně žalující, nebo žalované. Tento princip byl v totalitě zrušený, a dosud je Občanským soudním řádem tolerovaný. Největší zásluhu na tom mají právníci, kteří vystudovali v totalitě, a seděli nebo stále sedí v Parlamentu.

Jak současnou situaci napravit, navrhuji v Dopise předsedovi vlády ZDE.

Ing. Karel Januška, ID: uiz6ad

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Mgr. Ivan Adamec byl položen dotaz

Souhlasíte s tím, že dopravní infrastruktura je páteří ekonomiky?

A co mě zajímá ze všeho nejvíc je, proč se u nás stavby nových úseků dálnic, ale i třeba opravy silnic tak vlečou? Je jedno, kdo je u vlády, ten problém trvá už roky. I třeba sousední Polsko je na tom líp a myslím, že jsou na tom líp min všechny státy EU nebo minimálně na tom není žádný hůř.

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Petr Brandtner: Další podpásovka v „kauze Ševčík“

14:08 Petr Brandtner: Další podpásovka v „kauze Ševčík“

Pondělní Seznam Zprávy přinesly další z řady článků týkajících se osoby a osudu doc. Miroslava Ševčí…