Podruhé se to již bohužel podařilo, a to díky tomu, že to bylo skrytě až záludně provedeno v létě pod záminkou transpozice evropské směrnice do českého právního řádu prostřednictvím nového nařízení o hluku včetně souvisejícího metodického pokynu. Ochrana zdraví občanů před hlukem se tak ještě více zhoršila. Vláda tak jasně vzkázala občanům: vaše zdraví nás nezajímá.
Podle nově navržené legislativy v této oblasti (Nařízení vlády č. 272/2011 Sb. a Metodický návod Ministerstva zdravotnictví od 1. listopadu 2011) hlukové limity sice přímo zvýšeny číselně nejsou, ale ve skutečnosti nepřímo k jejich navýšení došlo. Jak je to možné? Stalo se tak účelově úplnou a záměrnou změnou ve vyhodnocování naměřených hodnot a jejich výkladem, což způsobilo jejich faktické navýšení až o 7 decibelů.
Díky tomuto v podstatě podvodu budou moci být uvedeny do provozu (zkolaudovány) různé kontroverzní stavby, které původně hlukové limity rozhodně nesplňovaly: např. Pražský okruh, nová paralelní dráha ruzyňského letiště či dostavba letiště ve Vodochodech, a jistě i další podobné stavby, kvůli kterým vedou už dnes občané soudní spory se státem či v blízké budoucnosti by mohli vést.
Podívejme se například na limit 60 decibelů (přes den): aby byl prokazatelně tento limit dodržen, podle nejistoty měření, která může být až 2 decibely, musí být naměřeno 58 decibelů. Ale bohužel takto nastaven zákon není. Zákon je ve skutečnosti nastaven tak, že protiprávní stav definuje jako překročení až 62 decibelů. Bezpečnou hladinu smí tedy měření převýšit až o 4 decibely: to je ten parametr, kdy stát má naprostou jistotu, že je limit překročen. A v tom je právě ten problém – tato tolerance 4 decibelů. K němu navíc se ještě přidal odečet 3 decibelů v chráněném venkovním prostoru staveb. Dříve platilo to, co se naměřilo. Dnes je situace jiná. Tolerancí ve výkladu měření až 7 decibelů došlo de facto ke zvýšení hlukových limitů, je to takový zlegalizovaný podvod na lidech.
K dalšímu podvodu došlo při posuzování hluku z letadel. Ten se nově již neposuzuje podle své maximální hladiny, ale podle takzvané ekvivalentní hladiny. Laicky řečeno: pokud vám prasknou bubínky vysokou hladinou hluku, tak se nic nestalo, pokud je splněna ekvivalentní hladina hluku během půl roku. Například projekt mezinárodního letiště Vodochody plánuje prodloužení dráhy o 300 metrů. Letadla, která budou nalétávat na dráhu, budou mít koridor vedoucí přesně přes Panenské Břežany nebo v těsné blízkosti Panenských Břežan. V průběhu předchozího posuzování vlivu stavby na životní prostředí nikdy nedošlo k tomu, že by vyšly hlukové limity v obci. Z důvodu této nové úpravy posuzování leteckého hluku ale tento záměr již projde. Problém je také v tom, že zavedení charakteristického letového dne de facto paralyzuje kontrolní činnost hygienické služby a kontrolní činnost nezávislých orgánů v České republice.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: vasevec.cz