Byť se ministerstvo zaklíná, že opatření se nevztahuje jen ke koronavirové krizi, lze jej chápat jako přechodné. S tím, že v časech ekonomické prosperity, až se zase takové časy vrátí, lze zauvažovat zase o navrácení úrovně zdanění na nynější úroveň, a to zejména s ohledem na plnění závazků plynoucích z cíle dosažení uhlíkové neutrality do roku 2050. Tento závazek platí i pro ČR.
Jiná otázka je, do jaké míry koneční prodejci promítnou snížení daně do cen pro zákazníky. Zřejmě minimálně po nějakou dobu budou usilovat o vyšší úroveň svých marží, nicméně nakonec je zřejmě intenzivní konkurenční boj čerpacích stanic v ČR přiměje k tomu, aby snížení daně do konečné ceny promítli zcela.
Výpadek rozpočtového inkasa je ovšem závažnou věcí a vláda by měla deklarovat, jak tento výpadek zalátá. To je ale v současné době obecnější potíž. Například ani v debatě o takzvaném zrušení superhrubé mzdy vláda nedeklaruje, čím vzniklý výpadek veřejných rozpočtů pokryje.
V případě takzvaného zrušení superhrubé mzdy bude výsledný výpadek rozpočtu ještě o řád citelnější než v případě snížení daně z nafty, což je z hlediska udržitelnosti veřejných financí pochopitelně polehčující okolnost pro snížení spotřební daně z nafty.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV