MKČR se totiž do té doby pasovalo do role bijce za zájmy památkové péče, měla by to být nakonec i jeho podstata a tato doslova výbušná informace z pera ministryně Dostálové zásadním způsobem změnila pohled na činnost ministerských úředníků Martina Zídka (ředitele Památkové inspekce) a Jiřího Vajčnera (ředitele Odboru památkové péče MKČR), kteří MKČR zastupovali na mezirezortních jednáních.
Jenže Martin Zídek pro ČTK uvedl: "Požadavkem MK nikdy nebyla integrace památkové péče jako celku do nově budovaného systému státního stavebního úřadu.“ (viz) Ředitel Zídek tím vlastně zpochybnil tvrzení ministryně Dostálové, která se ohradila proti tomu, že by se MMR snažilo pohltit státní památkovou péči a převést ji z působnosti MKČR pod stavební úřady.
Jenže připomínky ministerstva kultury k věcnému záměru stavebního zákona slova ministryně Dostálové potvrzují! V dokumentu, který byl zaslán MMR coby seznam oficiálních přípomínek MKČR je podepsán samotným Martinem Zídkem a Milanem Kvasničkou z legislativního a právního odboru MKČR je uvedeno: „Dále požadujeme zachovat stávající systém památkové péče ve smíšeném modelu, popřípadě zvážit v této souvislosti celkovou změnu modelu výkonu veřejné správy a celý systém státní památkové péče integrovat do státního stavebního úřadu.“ (předmětný dokument najdete ZDE).
Ministerstvo kultury se tak samo usvědčilo nejen ze lži, ale zejména z toho, že výkon státní památkové péče předalo stavebním úředníkům!
Asociace ASORKD vyzývá ministra kultury Antonína Staňka (ČSSD) a státního tajemníka Zdeňka Nováka, aby do celé věci vnesli jasno a vyjádřili se k požadavku pověřených úředníků převést celý systém státní památkové péče pod státní stavební úřad! Skutečnost, že ředitel Martin Zídek zpochybňuje slova ministryně pro místní rozvoj Kláry Dostálové, aby se následně ukázalo, že ten, kdo lže, je on sám, jen dokládá neudržitelný stav, který na ministerstvu kultury panuje! „Pakliže úředníci jednali svévolně, žádáme, aby byla přijata taková personální opatření, aby se podobné excesy takto vysoce postavených státních úředníků již nemohly opakovat a do budoucna se zabránilo situacím, kdy jsou takto bezprecedentně ohroženy zájmy státní památkové péče. Pokud jim k tomuto neuvěřitelnému požadavku dal někdo pokyn, je třeba, aby ministerstvo řeklo, kdo a proč tak učinil“ dodává viceprezident ASORKD Martin Kadrman.
K aktuálně zveřejněným informacím MKČR uvedených v dnešní zprávě ČTK dodáváme, že i nadále považujeme za nebezpečné, aby v ochranných pásmech nemovitých kulturních památek, nemovitých národních kulturních památek, památkových rezervací a památkových zón o nových stavbách rozhodoval výhradně stavební úřad! Tento „ústupek“ MMR je pro kulturní obec naprosto nepřijatelný a je jen důsledkem absolutní rezignace nejvyšší státních úředníků hájit zájmy státní památkové péče!
Smyslem ochranných pásem je ochrana národních kulturních památek, kulturních památek, památkových rezervací a památkových zón. Jak budou ochranná pásma plnit svoji funkci, když tato agenda bude převedena z orgánů státní památkové péče na stavební úřady? Stavební úřady při povolování staveb v ochranném pásmu budou postupovat podle principů stanovených věcným záměrem stavebního zákona. Úředník stavebního úřadu bude hlavním arbitrem důležitosti veřejných zájmů! Bude moci rozhodnout, že zájmy státní památkové péče nebude respektovat a například vedle renesančního zámku povolí stavbu výškových budov, továrních hal, čistírny odpadních vod či zařízení pro nakládání s odpady. Pro schválení záměru bude mít i další možnost. Zůstane v nečinnosti a stavební povolení se automaticky vygeneruje bez odůvodnění a podpisu úřední osoby.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV