Mirko Raduševič: Herci a politická popkultura (sociologický pohled)

04.11.2016 18:49 | Zprávy

Herec - bijící je do očí jeho role, ovšem nikoli ta na jevišti, je to jeho role společenská, kdy se ujímá stimulárora, hybatele společenského a politického dění. Jaká je tato role a její podstata v letech, které jsou v naší živé paměti?

Mirko Raduševič: Herci a politická popkultura (sociologický pohled)
Foto: Archiv
Popisek: Ilustrační foto

Byli jsme svědky Anticharty – velkolepého politického představení v Národním divadle, kdy 28.ledna roku 1977 se zde pod vedením státu organizovaně sešli umělci a veřejně známé osobnosti k oficiosnímu odsouzení „protisocialistického a pomlouvačného pamfletu Charta 77“ sepsaného neoficiosní skupinou disidentů, čímž ji tím de facto oficializovali. V tomto inscenovaném představení vystoupili herci, baviči, dnes říkáme celebrity. K tomu později uvedla zpěvačka Eva Pilarová: „Zavolal si nás šéf Pragokoncertu Hrabal a ten nám řekl: Připravíte si referáty o tom, jak jste vděční, že můžete zpívat. Já jsem mu říkala, že jsem nikdy žádný referát nepsala a že to ani neumím. On řekl - dobře, tak přečteš prohlášení. A tak jsem přečetla prohlášení. Co jsem měla dělat?“ Tím mínila ještě jiné setkání, kterých se po akci v „Zlaté kapličce“ konalo hned několik za přenosu TV-kamer (např. 4. února 1977 v Divadle hudby) a četlo se na něm prohlášení nazvané „Nové tvůrčí činy ve jménu socialismu a míru“. Nejvíce měla šokovat a také školovala účast osobnosti Jana Wericha. Byli tam ale i další „trumfy“ jako herci Pešek, Haken, Höger, Šejbalová a další. Tehdy již starý a nemocný Werich myslel, že jen tak proklouzne a jeho přítel – chartista Kliment Lukeš to komentoval: „Zapomněl, že jde mezi hromadu fekálií a že se na ní lehce uklouzne" a novinář Jiří Peňas fabuluje v článku „Držet Lyru a krok“, že „rozhodujícím motivem Werichovy účasti byl s největší pravděpodobností obchod: dát režimu loajalitu výměnou za souhlas s publikací a provozováním umělcových děl, což by pak existenčně zajistilo dědickými honoráři Werichovu dceru Janu.

Důkazem ohebnosti herců podle směru politického větru je rozhořčení a výpověď světové proslulého českého divadelního režiséra Otomara Krejči v roce 1989 těsně před „Listopadem“ (Originální videojournal 6  - 1989), kdy kritizoval chování herců v normalizačním Československu. Na archivním videu emotivně mluví o „kontaminaci“ klasického umění popkulturou: „Starové (starší herci) dělají moderátory tomuto režim. Není možné se na to dívat, je to tak urážlivé. Dělají moderátory, dělají spíkry tomuto režimu.“ Mluví o zpronevěře herců umění lacinou prorežimní popkulturou – bavičstvím a také o tom, že se takto herci dopouští marasmu a vytváří rovněž u národa marasmus. Dodává: „Jeden marasmus dělá druhý a všechno se to takto hněte.“

Účel hry a scény. Sociologická vsuvka

Jde zde o vzájemné propojení starobylého „chléb a hry“, propojení dvou scén politické a divadelní a spojení herců politických s divadelními. Zde úvahy zpestřeme citacemi amerického sociologa Ervinga Goffmana v  kontextu jeho často citovaného díla „Všichni hrajeme divadlo" (The Presentation of Self in Everyday Life), ve kterém popisuje přizpůsobování jedinců v komunikaci s lidmi. Zavádí termín situační role, která začíná od upřímnosti a končí na cynismem. Podle jeho teorie bychom mohli vnímat svět – společnost jako metaforu jeviště. Člověk sám o sobě je nositelem určité sociální pozice (statusu), která s sebou nese spoustu očekávání od druhé strany – publika. Publikum na nás klade určitá očekávání a podle těch se podvědomě stylizujeme do určitého vzorce chování. Můžeme ovšem použít i vlastní přístup k roli, který se však ne vždy bude rovnat společenskému statusu.

Z této teorie vychází také český marxistický sociolog vedoucí první katedry sociologie vzniklé v roce 1965 na Filosofické fakultě UK Eduard Urbánek (jeho kolegyní byla např. doc. Jiřina Šiklová), který tvrdí: „Člověk nemá role, role mají člověka, či přesněji role patří sociální pozici a tyto pozice si určité lidi volí a vybírají jako nástroje svého fungování. Role tedy není podobně jako na divadle totožná s hercem, který ji představuje, osobnost jednotlivce jako celek nebere za ni odpovědnost. Odpovědnost je dána jen tím, že správně plní očekávaná chování, nikoli tím, že je zodpovědný za důsledky, které vyplývají z hraní dané institucionální role. Za důsledky je zodpovědná instituce, společnost.“( viz kniha Marxismus v konfrontaci s buržoazní koncepcí sociální role).

Daleko dříve než sociologům byl pojem role známý dramatikům a umělcům. Ti přichází také s fenoménem „maska“ - později hluboce analyzovaným psychology a sociology. K masce Goffman říká: „Něco, co lze v jedné chvíli nasadit a v druhé následně odložit a ukázat svou pravou tvář. Stejně tak jako fungují sociální role“. Eduard Urbánek toto doplňuje: „Při hlubším zamyšlení se dostáváme k celkem závažným otázkám o lidském bytí. Zda je člověk opravdu jen jakýsi herec rolí, jestli ještě vůbec jedná ze svého vlastního já nebo je zajatcem svých neustálých masek, které nasazuje a následně odkládá? Jsou tedy role a masky součástí našeho vlastního já nebo se nachází hluboko skryto pod vrstvami našich masek? Je ještě vůbec člověk někdy sám sebou? Vždyť i v soukromém životě neustále něco hrajeme, abychom byli lepšími.“

Herec jako homo politicus

Vraťme se nyní ke vztahu politiky a herce – k  současné hře divadelní a politické. Výše uvedená vsuvka byla nutná pro lepší pochopení současného jednání herců. Známý slovenský herec Ladislav Chudík se po listopadu 1989 vrhl na politickou dráhu – stal se prvním slovenským porevolučním ministrem kultury. Vydržel být politikem pouhé čtyři měsíce, když rychle pochopil, o čem politika je a nerad se o svém vystupování na politické scéně vyjadřoval a svého angažování spíše litoval: „Mal som využiť to prvé rozhodnutie, a to bolo odmietnutie. Lenže potom ma trošku dostali do rozpakov tým, že som bol jednoducho pre nich vhodný človek, ktorý tvoril tú dohodu. Brali ma ako neutrálneho človeka, ktorý nikdy v komunistickej strane nebol a všetky ponuky odmietol.“ Jeho nástupce v ministerském křesle Ladislav Snopko toto komentoval: „Bol na ministra príliš zodpovedný človek. Rýchlo pochopil, že proti nemu nebudú stáť korektní protivníci.“

Sami ze zkušenosti víme, že takové chování herce se stává spíše výjimečným a známe více opačných příkladů setrvání herců v politické činnosti a angažovanosti. Blízko k tomuto má politolog Zdeněk Zbořil, který tvrdí, že „divadlo je nám také známé jako forma politické agitace“ a dále ve své stati „Divadlo mezinárodní politiky“ píše: „Čeští národní obrozenci propagují prostřednictvím divadla myšlenku národní a umírněně kritizují rakouskou monarchii tak expresivně, že z jejich odkazu dodnes při nejrůznějších příležitostech prozpěvujeme píseň, která je Ústavou České republiky propagována jako národní hymna. Evropské avantgardě 20. století poslouží divadlo k propagaci marxismu a jeho nejrůznějších interpretací. Mejercholdova inscenace Lermontovovy Maškarády v petrohradské Alexandrovce je signálem ruské únorové revoluce (1917) a česká a slovenská divadla vytvoří na sklonku roku 1989 jednak celostátní informační síť občanské společnosti a veřejnosti proti násilí, jednak se stanou kazatelnami politické změny prožívané jako revoluce.“

Tak lze k dnešku s Goffmanem o hercích tvrdit, že herci se staví na veřejnosti do určité pozice, díky které stylizují svoje jednání. V tomto případě bychom jistě mohli hovořit o nevědomém procesu vlastního uvědomování a stylizaci svého chování na veřejnosti a k druhým lidem. Záměrně bylo vynecháno zmínění a podtržení americkým sociologem ztotožnění postulátu rovněž s každým obyčejným člověkem. Záměrně. Lidé se jistě takto podle sociologických teorií role chovají, ovšem hercům je dána jejich statusem ve společnosti jiná role než běžnému člověku. Herec je interpretátorem postav a interpretátorem rolí těchto postav, kdy lidem s těmito postavami splývá a jeho osobnost je zaměňována za tyto negativní a pozitivní hrdiny. Tím má nesporně jinou roli než běžný člověk, této role si je vědom a jen na jeho osobnosti záleží, jak s touto rolí nakládá. Ta role je navázána na popularitu a spojená s popkulturou podporovanou médii. Tím se „hrdina“ stává hrdinou popkultury a vzorem chování.

Politicum – politická popkultura

Podívejme, jak je tato skutečnost chápána politicky a politiky. Příkladem je Petr Pithart (Petr Pithart, Devětaosmdesátý, Akademia, Praha 2009 ), když o hercích píše: „Divadlo, na jehož prknech byli toho večera zastiženi herci – naši intimní kamarádi z kuchyně či obýváku, odkud celá rodina sleduje televizní seriály, většinou ubohé, ale tak moc sledované a druhý den komentované miliony lidí. Těm lidem z naší kuchyně či obýváku se dá věřit, ty přece známe! Také přece spojující zážitek. Kdo ví, jak to tehdy bylo. Divadlo však opět v našich dějinách zafungovalo.“

Je evidentní možné využití osobností dnes zvaných celebritami v politice. Dnes se toto stalo normou a každá politická strana a politik dnes takto uvažuje. Tím se nově od určitého času, kdy tento potenciál navátý rovněž do našich končin, dala hercům další šance a moc. Jejich role se od té doby velmi změnila a hrají ji nyní na scéně politické. Herci organizují shromáždění, vytváří petice a stávající se politiky. Jsme svědky nového trendu. Herci jsou v tomto velice obratní, neboť vzpomeňme na sociologa Goffmana a jeho přirovnání společnosti k divadlu, kde sociální život je formou divadla se zákulisím, maskami a make-upem. Herci hrají dnes prim. Jen vzpomeňme povzdech mnohých režisérů, že nejsou to oni, kdo tvoří film a divadlo, jsou to dnes především herci. Mluví se o hereckém divadle, kdy režisér jen inspiruje. Hollywood je dnes postaven především na hereckých osobnostech a síla režie se postupně vytrácela a vytrácí. Dočkáme se také povzdechu politiků, kdy postupně budou předávat moc hercům? Dočkáme se v politice se zpěvem, recitací hesel a bubnování bubínků, znění kytar, pištění klarinetů a troubení trubek směřování k jakési politické popkultuře? Ostatně byli jsme jí v minulosti svědky, kdy vůdčí politické role se rovněž ujímaly určité profesní skupiny.

Vyšlo v rámci mediální spolupráce s Literárními novinami.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Radek Koten byl položen dotaz

Nezávislost

Myslíte, že je šance, že se vymaníme ze závislosti na jiných? Proč bychom měli být věčně závislí na Rusku nebo USA?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Petr Žantovský: Jak jsem potkal knihy – díl 380. Pavel Vrba – Můj Ahasver

19:10 Petr Žantovský: Jak jsem potkal knihy – díl 380. Pavel Vrba – Můj Ahasver

Česká literatura uplynulé stovky let sestávala z mnoha originálních osobností. Mnohé z nich působily…