Částečně to lze vysvětlit tím, že české domácnosti začaly na Vánoce nakupovat o něco dříve, což se pozitivně promítlo do maloobchodu v říjnu a v listopadu, ale samotný prosinec již byl slabší. Zároveň se mohly v závěru roku více prohloubit obavy domácností z vysoké inflace, což v prosinci signalizovala i spotřebitelská důvěra. Jak moc však bude nákupní apetit domácností ovlivněn vysokou inflací, bude jasnější až v nadcházejících měsících.
V souhrnu za celý loňský rok maloobchodní tržby vzrostly jen o 4,4 %, což vzhledem k vývoji v roce 2020 rozhodně není nijak závratný růst. Zatímco na začátku roku byla poptávka domácností tlumena protiepidemickými opatřeními, tak samotný závěr roku byl pro změnu ve znamení obav z rychle rostoucí inflace.
V rámci maloobchodu se loni dařilo opět hlavně internetovým obchodům, kterým tržby meziročně vzrostly o 16,3 %. Celý loňský rok tak byl ve znamení pokračujícího přesunu nákupů z kamenných obchodů směrem k e-shopům. Loni se dařilo i dalším segmentům maloobchodu jako byl prodej počítačů či výrobků pro domácnost. Naopak tržby obchodům s oděvy a obuví vzrostly jen o 4,7 % a nacházejí se tak i nadále hluboko pod rokem 2019.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV