Miroslav Novák: Trend přesunu nákupů zboží z kamenných obchodů na internet a prostřednictvím zásilkové služby pokračuje

09.09.2021 10:02 | Zprávy

Komentář k maloobchodním tržbám – červenec 2021

Miroslav Novák: Trend přesunu nákupů zboží z kamenných obchodů na internet a prostřednictvím zásilkové služby pokračuje
Foto: Archiv MN
Popisek: Ing. Miroslav Novák, analytik společnosti AKCENTA CZ

Meziroční tempo prodejů přes internet sice v posledních měsících zpomalilo, což je však především důsledek extrémně silné statistické základny z loňského roku.  Rozhodně tak na základě červencových čísel nelze říci, že poptávka nákupů zboží přes internet slábne. Naopak trend přesunu nákupů zboží z kamenných obchodů na internet a prostřednictvím zásilkové služby pokračuje. Dynamika prodejů přes internet z posledního roku však byla neudržitelná.

Meziroční dynamika maloobchodních tržeb v červenci sice zpomalila na 5,5 %, i tak lze však hovořit o velmi solidním výsledku. Efekt nízké statistické základny z loňského jara totiž již téměř vyprchal, což se samozřejmě podepisuje do nižší meziroční dynamiky. V meziměsíčním srovnání tržby vzrostly o 0,5 %.

V červenci se dařilo obchodníkům nepotravinářského zboží, kterým oproti červnu tržby vzrostly o 0,5 % a v meziročním srovnání o 9,6 %. Letní dovolené a větší pohyb obyvatel se promítl do nárůstu tržeb za pohonné hmoty o 6,1 % meziměsíčně a o 5,3 % meziročně, a to navzdory tomu, že ceny pohonných hmot meziročně výrazně vzrostly. Naopak tržby za potraviny v červenci poklesly v meziměsíčním srovnání o 1,1 % a meziroční růst činil pouze 0,1 %.

Nejrychlejší meziroční růst tržeb si v červenci připsaly internetové obchody (15,3 %). Meziroční tempo prodejů přes internet sice v posledních měsících zpomalilo, což je však především důsledek extrémně silné statistické základny z loňského roku.  Rozhodně tak na základě červencových čísel nelze říci, že poptávka nákupů zboží přes internet slábne. Naopak trend přesunu nákupů zboží z kamenných obchodů na internet a prostřednictvím zásilkové služby pokračuje. Dynamika prodejů přes internet z posledního roku však byla neudržitelná.

Velmi dobře se však v červenci prodávaly i počítače (11,9 %) či výrobky pro domácnost (5,2 %). Pokles tržeb naopak zaznamenali prodejci oděvů a obuvi (-2,1 %) či prodejci výrobků pro kulturu, sport a rekreaci (-2,2 %).

Silná spotřebitelská důvěra, velmi solidní situace na pracovním trhu a postupné rozvolňování úspor domácností do spotřeby budou hrát důležitou roli pro pokračující oživení maloobchodu ve druhé polovině letošního roku. A situace by se měla začít postupně zlepšovat i v segmentu ubytování a stravování, kde bylo zatím oživení výrazně pozvolnější. V souhrnu za celý letošní rok lze očekávat růst maloobchodu kolem 4 %.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

FactChecking BETA

Faktická chyba ve zpravodajství? Pomozte nám ji opravit.

Přezkoumat
PhDr. Olga Richterová byl položen dotaz

Sociální služby

Nemyslíte, že mnohem větší problém, než jsou finance, i když ty jsou většinou alfou omegou všeho je fakt, že populace stárne, ale sociální systém na to není vůbec připraven a nic se neděje? Už teď je problém sehnat třeba pečovatelák a další služby. Kdy začnete řešit tento problém? Protože už se měl ...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Vlastimil Podracký: Listopadový převrat jako předmět propagandy

11:24 Vlastimil Podracký: Listopadový převrat jako předmět propagandy

Převrat v listopadu roku 1989 vnímáme jako změnu totalitního komunistického režimu na demokratický, …