Propad výroby aut stále souvisí především s logistickými problémy, respektive s nedostatkem některých vstupů, který trápí velkou část tohoto průmyslu v celé Evropě. Vzhledem k významu automobilového průmyslu v tuzemské ekonomice se pak zadrhnutí tohoto oboru citelně odráží i v celkovém výkonu průmyslu, exportu a v neposlední řadě i HDP.
Průmysl zůstává ve vleku nedostatku vstupů, extrémních cen surovin a energií i nejistoty, kterou vnesla do evropské ekonomiky válka na Ukrajině. V důsledku rostoucích nákladů se průmysl stal i jedním ze zdrojů inflace, která se stala hlavním letošním problémem české ekonomiky.
I když měkké průzkumy nenaznačují pro další měsíce nic dramatického (pouze zvolnění tempa), nové zakázky napovídají spíše o něčem jiném. Jsou sice v mírném plusu, avšak především proto, že se uvádějí v běžných – inflačních – cenách. Nárůst o něco více než tři procenta (po sezónním očištění) proto není nijak povzbudivý výsledek. Zvlášť když se podíváme na další snížení v sektoru automotive.
Průmysl má před sebou náročné období, během kterého se bude dál snažit přenášet rostoucí náklady na své zákazníky. Zatím se mu to docela dařilo, jak napovídá cenový index, avšak je otázkou, jak bude vypadat situace po zohlednění nových cen plynu, elektřiny a dalších zdražujících vstupů. Na uzdě však stále drží mzdy, které se v meziročním srovnání rozhodně nepřibližují na dohled inflace.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV