Na první pohled skoro tragický výsledek jde ovšem na vrub automobilovému průmyslu, a tak zdůvodnění rozsáhlého propadu můžeme najít v něčem tak prostém, jako jsou dovolené. Vzhledem k tomu, že produkce automobilek poklesla o více než jednu třetinu, jde s největší pravděpodobností o efekt celozávodních dovolených. Ty se občas posunují mezi jednotlivými letními měsíci a letos nejspíše připadly právě na červenec. Proto nemusíme považovat poslední výsledek průmyslu za takovou „tragédii“, jak na první pohled vypadá. A to ani z pohledu nových zakázek, které se v době volna automobilkám snížily o jednu čtvrtinu.
Vedle aut se snížila produkce i u dalších silných průmyslových oborů jako je výroba elektrických zařízení a strojírenství. I zde nejspíše zafungoval efekt letních dovolených, a proto mnohem zajímavějším než červencové číslo může být až to srpnové. Ostatně propad a následně obrat k lepšímu nakonec už indikovaly i ukazatele PMI, které za červenec nedopadly nijak dobře a nakonec se v srpnu zase vzpamatovaly.
Předpokládáme, že se průmysl zase v dalších měsících vrátí do černých čísel. Po silnějším srpnu nejspíše dojde ke stabilizaci růstu průmyslu jako nejsilnějšího odvětví české ekonomiky. Jeho růst bude nejspíše slabší než třeba v loňském roce, ale i tak si zachová roli motoru české ekonomiky a současně i silného tvůrce nových pracovních míst. Za celý letošní rok by se růst tohoto odvětví mohl pohybovat okolo tří procent.
Petr Dufek
finanční analytik
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV