Dobrá nálada spotřebitelů podpořená klesající nezaměstnaností a rostoucími mzdami se stále více odráží v ochotě nakupovat. Největší zájem se i tentokrát soustředil na internetové obchody, které prožívají silnou expanzi po celou dobu sledování jejich výkonů. Jedinou výjimkou byl rok 2009, kdy se jejich boom na chvíli zpomalil, nicméně k propadu na rozdíl od kamenných obchodů ani tehdy nedošlo. Dvouciferné tempo růstu, které od té doby pravidelně tyto obchody vykazují, už není žádným překvapením, tedy ani aktuálních +26 %. Stejně tak je faktem rostoucí podíl internetových obchodů na celkových tržbách, který se odhadem pohybuje někde nad 15 %. Takže už zdaleka nejde o rychle rostoucí zanedbatelný segment obchodů, který sice rychle roste, ale z pohledu významu je na okraji, jak se uvádělo dříve.
A kam směřoval zájem zákazníků v březnu? Největší nárůst tentokrát zaznamenaly obchody s oblečením a obuví, vybavením domácností a elektronikou. Lidé byli ochotni více utrácet i za zboží pro volný čas, což koresponduje s vývojem trhu práce a zejména pak příjmy domácností.
Rychlý růst tržeb otevírá prostor pro poptávkovou inflaci, na kterou obvykle cílí politika centrálních bank. Ostatně tlak na nezvyšování či dokonce pokles cen se relativizuje s tím, jak roste poptávka. Nakonec první náznaky jsou vidět u potravin, kde se internetové obchody teprve začínají prosazovat. Dá se ovšem čekat, že silná poptávka podpoří rychlejší růst cen i v dalších měsících. Maloobchod letos sice neporoste až tak rychle, jak naznačovala březnová čísla, nicméně s reálným tempem okolo čtyř procent lze i nadále počítat.
Petr Dufek
finanční analytik
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV