Nominálně se v obchodech se utrácí vesměs víc než před rokem, avšak domů si zákazníci nosí stále méně zboží. Je to jen další projev klesající reálné kupní síly, ke které dochází v důsledku inflace.
Nelze si samozřejmě nevšimnout, že se inflace projevuje u každého zboží různě, často se v ČR vymyká všemu, co vidíme v okolních zemích. Za příklad si stačí vzít oblečení nebo elektroniku, jejichž ceny rostou ve srovnání s unijními státy mnohem rychleji.
Krácení nákupů zaznamenává téměř veškerý maloobchod. Největší propad je vidět u prodejců oblečení a obuvi, vybavení domácností, zboží pro volný čas a elektroniky.
Je vidět, že spotřebitelé pod tlakem inflace nakupují stále méně zboží. Rekordní náklady na bydlení, které domácnosti postihly nebo ještě výhledově zastihnou nutí měnit spotřebitelské návyky, omezovat zbytné a v některých případech omezovat i nezbytné, jak by mohly naznačovat slabší prodeje potravin.
S poklesem reálných tržeb obchodů lze počítat i v dalších měsících s tím, jak bude pokračovat propad reálných výdělků. Dá se předpokládat, že zesílí tlak na slevy, pozornost se bude dál přesunovat k internetu, a ještě se zvýší i zájem o levnější privátní značky.
Vzhledem k tomu, jaký podíl má spotřeba na HDP, jsou dnešní výsledky maloobchodu předzvěstí poklesu ekonomiky.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV