Situace je však u jednotlivých typů služeb extrémně rozdílná. Na jedné straně tu vidíme expandující kurýrní služby, jejichž expanze jde ruku v ruce s rozvojem internetových obchodů nebo snaze zákazníků sociálně se distancovat, na straně druhé stojí až tragické výkony cestovních kanceláří a agentur, které i v srpnu přežívaly s extrémním 85% výpadkem tržeb. Jen o něco málo zle je na tom i letecká doprava (meziročně -73,4 %) nebo odvětví ubytování (-44 %). Zatímco hotely zůstávaly celkově silně nevytížené, do restaurací se zákazníci dál rychle vraceli. Jen v srpnu se jejich tržby zvýšily o 9 % (meziměsíčně) a jejich meziroční „ztráta“ tržeb poklesla už jen na 14 %.
Pokud srovnáme výkony služeb s posledním předkoronovým měsícem, tak se do plusu dostaly jen poštovní a kurýrní služby, IT, telekomunikace, kterým letošní krize jednoznačně nahrává. Extrémně postižené dál zůstávají cestovní kanceláře, letecké společnosti nebo hotely, které se z korona zkušenosti vzpamatovávají jen velmi pomalu.
Celkově se služby podílely na obnovení ekonomického růstu ve třetím kvartále. Zafunguje nepochybně efekt restartu po uvolnění restriktivních opatření, nicméně s udržitelným růstem poptávky mohou počítat pouze některé z nich. Opětovný nárůst počtu nakažených a z něho vyplývající nová omezení však představují nové riziko, které služby negativně ovlivní už ve čtvrtém čtvrtletí.
![](/Content/Img/content-lock.png)
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV