Situace je však u jednotlivých typů služeb extrémně rozdílná. Na jedné straně tu vidíme expandující kurýrní služby, jejichž expanze jde ruku v ruce s rozvojem internetových obchodů nebo snaze zákazníků sociálně se distancovat, na straně druhé stojí až tragické výkony cestovních kanceláří a agentur, které i v srpnu přežívaly s extrémním 85% výpadkem tržeb. Jen o něco málo zle je na tom i letecká doprava (meziročně -73,4 %) nebo odvětví ubytování (-44 %). Zatímco hotely zůstávaly celkově silně nevytížené, do restaurací se zákazníci dál rychle vraceli. Jen v srpnu se jejich tržby zvýšily o 9 % (meziměsíčně) a jejich meziroční „ztráta“ tržeb poklesla už jen na 14 %.
Pokud srovnáme výkony služeb s posledním předkoronovým měsícem, tak se do plusu dostaly jen poštovní a kurýrní služby, IT, telekomunikace, kterým letošní krize jednoznačně nahrává. Extrémně postižené dál zůstávají cestovní kanceláře, letecké společnosti nebo hotely, které se z korona zkušenosti vzpamatovávají jen velmi pomalu.
Celkově se služby podílely na obnovení ekonomického růstu ve třetím kvartále. Zafunguje nepochybně efekt restartu po uvolnění restriktivních opatření, nicméně s udržitelným růstem poptávky mohou počítat pouze některé z nich. Opětovný nárůst počtu nakažených a z něho vyplývající nová omezení však představují nové riziko, které služby negativně ovlivní už ve čtvrtém čtvrtletí.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV