Na projekt, který už městskou pokladnu přišel na téměř miliardu a půl, to není zrovna příznivá bilance.
V jednadvacátém století charakterizovaném rozmachem technologií je potom přímo tristní představa, že cestující městskou hromadnou dopravou v Praze by si místo čipových karet museli začít kupovat papírové kupony. Systém smluv a licenčních podmínek, které byly na začátku uzavřeny, se zasloužil o nejistou přítomnost a velmi chmurnou budoucnost.
Tu jen těžko rozptýlí posudek, který si zadalo současné vedení hlavního města, a který by měl určit způsob, jakým by se dal celý projekt zachránit. Vzhledem k velmi omezenému počtu možných řešení není potřeba rozsáhlých studií.
Zjednodušeně řečeno, buďto se Praha dohodne s majiteli práv k Opencard, nebo bude muset na provozování tohoto systému rezignovat, případně vymyslet nějaký nový.
Ten by musel být založen tak, aby se neopakovaly současné potíže. Vyhnout se jim lze uzavíráním takových smluv, které by nebyly pro hlavní město nevýhodné a nevytvořily nebezpečnou závislost fungování systému na jeho tvůrci a majiteli licencí.
Vidina toho, že by stovky milionů vynaložených na Opencard po deseti letech, které letos uplynou od schválení tohoto projektu, vyšly vniveč, musí znervózňovat politiky odpovědné za chod Prahy.
Zároveň je může znejistit osud jejich předchůdců, kteří se snažili vzniklé problémy řešit. Podle vyšetřovatelů si přitom měli počínat v rozporu s platnými zákony a předpisy.
Čelí kvůli tomu trestnímu stíhání, byť by se očekávalo, že na lavici obžalovaných se ocitnou především ti politici, kteří stáli u zrodu projektu a nastavení systému nevýhodně pro hlavní město svým chováním umožnili.
Takto to může působit tak, že přes prsty dostali ti, kteří se snažili napravit chyby svých předchůdců. Lze spekulovat o tom, kdo jim přes ně chtěl dát.
Týká se to rovněž bývalého primátora Bohuslava Svobody. Ten si vedle stíhání za pokus zabránit kolapsu projektu Opencard vysloužil zájem policie také kvůli dění v pražském dopravním podniku.
Tam s pomocí advokáta Václava Lásky přispěl k rozkrytí podivného hospodaření. Tím byl přerušen penězovod, kterým z dopravních podniků odcházely peníze a končily u nečitelných firem.
Komentář zazněl v pořadu Českého rozhlasu Plus Názory a argumenty Publikováno se souhlasem vydavatele.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: rozhlas.cz