Pan Hořejší, jistě vzdělaný a chytrý člověk, se hrdě hlásí k levicovým názorům a nechápe, proč mu jeho dobrý známý nechce levicovost definovat. Já si to tedy dovolím. Pravičák je člověk, který je ochoten tě zabít v případě, kdy ohrožuješ životy jeho blízkých, jeho život či jeho majetek a levičák je člověk, který je ochoten tě zabít v případě, kdy ohrožuješ jeho ideje.
To, že většině lidí splývá minulý režim s pojmy levice a socialismus, je naprosto pochopitelné. Skálopevné přesvědčení dnešních levičáků, že toho, co klasikové socialismu napsali, toho se chytli nesprávní lidé a celé to pokazili je zásadní omyl. Sama podstata toho učení je taková, že žádný slušný člověk se její realizace nemůže účastnit. Vždyť to celé spočívá v tom, že socialisté slibují úplné osobní svobody výměnou za podřízení se kolektivnímu rozhodování v ekonomickém řízení společnosti. Nakonec už jeden z průkopníků socialismu Saint-Simon pravil, že s těmi, kteří se takovému plánování nepodřídí, bude zacházeno jako s dobytkem. Může mi někdo ukázat ve světě místo, kde se skutečnému socialismu daří? Pan Hořejší se odvolává na „severské“ modely. To ovšem nejsou modely socialistické, ale sociální - a to je dost velký rozdíl. Jsou to modely naoko velmi přitažlivé, nikoli však trvanlivé. Ano, stát tam přerozděluje obrovské majetky, které bere svým občanům a vynakládá je na to, co on uzná za vhodné a nikoli na to, co je zájmem jednotlivce. A to je ten druhý rozdíl mezi pravičákem a levičákem, jeden je individualista, druhý kolektivista.
Co je ovšem mimořádně trapné, to je zatahování otázek víry do těchto problémů a tvrzení, že právě křesťanství se rovná socialismu. Katolicismus je mimořádně individualistické učení o vztahu jednotlivce k Bohu, o jeho víře. O vztahu víry a světské moci svědčí už slova - co je císařovo dejte císaři, co je božího - Bohu. Pan Hořejší vyzvedává světce, kteří se zřekli majetku a sloužili chudým a dokonce vyčítá českým křesťanům vztah k uprchlíkům (aniž by je nějak definoval). Tak bych jen rád připomněl příběh svatého Martina, který dal žebrákovi půlku svého pláště. A v tom to je - pomáhat může jen ten, kdo má z čeho čerpat. Ten, kdo vše rozdal, ten se stává zase jen tím žebrákem. A výtka, že čeští katolíci neposlouchají papeže? Inu, on ten František není Marx - to je ten rozdíl. Závěrem bych jen upozornil, že bez tohoto katolicismu i protestantismu, bez tohoto kapitalismu, bez tohoto individualismu bychom asi těmi imigranty byli dnes my. A leckterý dnešní vědec by to dotáhl možná až na šamana. Tak nevím, zda „levicová úchylka“ je jen nefunkční nálepka, ale pro mne to není nic moc voňavého.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV