Velvyslanec Feng Biao: Absurdní „teorie čínského vývozu nadbytečných kapacit"

29.05.2024 15:10 | Komentář

V poslední době jednotliví evropští a američtí politici a think-tanky pokračují v humbuku nad tématem „čínském exportu nadbytečných kapacit do světa" a ukazují prstem na čínská elektrická vozidla, lithiové baterie, fotovoltaické výrobky, tedy na průmysl „nové trojky". Ve skutečnosti je tento argument absurdní jak z teoretického a praktického hlediska, tak z hlediska komparativních výhod a poptávky na světovém trhu. Rád bych využil této příležitosti a seznámil přátele ze všech oblastí v České republice s příslušnou aktuální situací.

Velvyslanec Feng Biao: Absurdní „teorie čínského vývozu nadbytečných kapacit"
Foto: Velvyslanectví Čínské lidové republiky
Popisek: Velvyslanec Čínské lidové republiky v České republice Feng Biao

Za prvé, na otázku výrobní kapacity je třeba pohlížet objektivně, komplexně a dlouhodobě, s ohledem na zákony a fakta.

Pokud jde o vztahu mezi poptávkou a nabídkou, v kontextu reality hospodářské globalizace by se na otázku nabídky a poptávky mělo pohlížet z globálního hlediska, nikoliv pouze z hlediska jedné země. V současné době se ekonomiky jednotlivých zemí světa již dávno vzájemně ovlivňují a výroba i spotřeba jsou globální, což vyžaduje sladění nabídky a poptávky v globální perspektivě. Jen proto, že výrobní kapacita země převyšuje její vlastní poptávku, ji nelze označit za "přebytečnou".

Z hlediska praxe mezinárodního obchodu, je vznik a rozvoj mezinárodního obchodu založen na komparativních výhodách zemí, mezinárodní dělbě práce a spolupráci. Vyspělé země, jako jsou Spojené státy, Evropa a Japonsko, dlouhodobě vyvážejí do světa velké množství zboží; například asi 80% čipů vyrobených ve Spojených státech se vyváží, asi 80% a 50% automobilů vyrobených v Německu a Japonsku se vyváží a vyváží se také velké množství letadel vyrobených společnostmi Boeing a Airbus.

Z hlediska trendu průmyslového rozvoje, je zelený nízkouhlíkový průmysl obecným trendem, celosvětová poptávka po nových energetických produktech se stále rozšiřuje. Podle studie Mezinárodní energetické agentury (IEA) bude k dosažení cíle uhlíkové neutrality potřeba, aby celosvětový prodej nových energetických vozidel v roce 2030 dosáhl přibližně 45 milionů, což je více než trojnásobek celosvětového prodeje v roce 2023, a poptávka po montáž fotovoltaického zařízení musí teoreticky vzrůst desetinásobně. Ve skutečnosti se celosvětový průmysl nových energií stále nachází ve fázi počátečního rozvoje a rychlého růstu a příslušná výrobní kapacita je relativně nedostatečná, místo aby jí byl přebytek.

Zadruhé, čínský průmysl nové energie zdokonalil své skutečné dovednosti v otevřené konkurenci, a představuje vyspělou výrobní kapacitu a odraz mnoha výhod.

Za prvé, výhoda prvního tahu. Včasné rozvržení příslušného průmyslového rozvoje v Číně, dlouhodobé investice do výzkumu a vývoje při vytváření vedoucí technologické výhody. Za druhé, podpůrné výhody. Čínský průmyslový a dodavatelský řetězec je kompletní, se silnými podpůrnými průmyslovými výhodami, což výrazně snižuje náklady podniků na nákupy atd. Za třetí, tržní výhoda. Čína má rozsáhlý trh, "použitelná technologie + tržní uplatnění" v kombinaci s vysokým stupněm, trvalé propagace výrobků souvisejících s novou energií a podporu jejich využívání, může rozředit náklady na výzkum a vývoj technologií, výrobu atd. Za čtvrté, výhoda pracovní síly. Čínští podnikatelé bojují, kvalita pracovníků se zlepšuje a jsou pracovití. Tyto výhody umožňují čínským podnikům snižovat náklady a zvyšovat efektivitu a poskytovat vysoce kvalitní a cenově výhodné výrobky. Například podle prognózy průmyslového sdružení budou například průměrné výrobní náklady čínských lithiových bateriových článků v roce 2023 činit 0,6-0,7 RMB/Wh, což je přibližně o 45 % a 35 % méně než ve Spojených státech (1,1 RMB/Wh), resp. v Evropě (0,98 RMB/Wh), a výrobní náklady fotovoltaických modulů budou přibližně 0,9 RMB/Watt, což je přibližně o 50% méně než ve Spojených státech a v Evropě.

Čína nemá zakázané dotace podle pravidel WTO. Poskytování dotací je běžnou praxí v počátečních fázích průmyslového rozvoje v různých zemích. V současné době Čína nedotuje nová energetická vozidla, fotovoltaiku a lithiové baterie na úrovni výroby a poskytuje podporu, jako jsou daňové pobídky na úrovni výzkumu a vývoje, jakož i spotřebitelské pobídky na úrovni spotřeby, přičemž tato politika byla postupně zrušena. Tyto dotace nejsou vázány na vývoz a nejsou zakázány WTO a jsou stejně dostupné podnikům se zahraničními investicemi působícím v Číně.

Za třetí, čínský vývoz nových energetických produktů obohatil celosvětovou nabídku a významně přispěl k celosvětové reakci na inflaci a změnu klimatu.

Čínský vývoz nových energetických produktů pomohl evropským zemím překonat krizi v zásobování energií, snížil úroveň inflace a výrazně podpořil ekologický a zelenou a nízkouhlíkovou transformaci. Mezinárodní agentura pro obnovitelnou energii(IRENA) uvádí, že za posledních 10 let klesly průměrné náklady na elektřinu vyrobenou z projektů větrných a fotovoltaických elektráren na celém světě o více než 60%, resp. 80%, přičemž velká část zásluh patří Číně. Výkonný ředitel Mezinárodní energetické agentury(IEA) Fatih Birol poznamenal, že Čína poskytla příslušné služby a podporu ostatním zemím, což výrazně zlepšilo dostupnost technologie čisté energie a snížilo náklady na využívání zelených technologií v celosvětovém měřítku.

Je třeba zdůraznit, že čínské výrobky související s novou energií jsou převážně spotřebovávány na domácím trhu a není v úmyslu vyvážet přebytečné kapacity, například výroba a prodej čínských vozidel na nové energie v roce 2023 činí 958,7 resp. 949,5 kusů, z čehož domácí prodej představuje 87,3% a zahraniční vývoz pouze 12,7 %. Za zmínku stojí, že průměrná prodejní cena čínských elektromobilů v Evropě v roce 2023 činila více než 31 000 eur, což je vyšší než prodejní cena v Číně.

Změna klimatu je globální výzvou a rozvoj nového energetického průmyslu a realizace zelené a nízkouhlíkové transformace jsou společným přáním všech zemí světa, který vyžaduje vzájemnou spolupráci, nikoli konfrontaci. Některé země a regiony zvýšily dotace pro nový energetický průmysl, ale obviňují Čínu z poskytování rozsáhlých dotací, které vedou k nadměrným kapacitám a vývozu nadbytečných výrobních kapacit, což je v podstatě politizace a sekuritizace hospodářských a obchodních otázek a vytváření záminek pro uplatňování obchodního protekcionismu a omezování a potlačování průmyslového rozvoje Číny, proti čemuž se Čína rozhodně staví.

Podstatou spolupráce mezi Čínou a EU je vzájemné doplňování silných stránek a dosahování vzájemných výhod a oboustranně výhodných výsledků, přičemž obě strany mají rozsáhlé společné zájmy a obrovský prostor pro spolupráci v oblasti zelené a digitální transformace. Čína je ochotna spolupracovat s evropskou stranou na vybudování klíčového partnera v oblasti hospodářské a obchodní spolupráce, prioritního partnera v oblasti vědecko-technické spolupráce a důvěryhodného partnera v oblasti průmyslových a dodavatelských řetězců, abychom prostřednictvím dialogu zlepšili porozumění, prostřednictvím spolupráce vyřešili rozdíly a vzájemnou důvěrou odstranili rizika, a abychom spojily síly na vytvoření lepší budoucnost spolupráce Číny a EU.

 

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

MUDr. Ivo Trešl byl položen dotaz

očkování

Vážený pane doktore, ráda bych využila možnosti se vás zde zeptat na jednu věc. Když se nechám očkovat proti černému kašli, znamená to, že ho nemůžu dostat nebo je to jak s vakcínou proti covidu? A ještě na jak dlouho mě případně očkování proti nákaze ochrání? A když už jsem nakousla téma covid, pro...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Petr Dufek: Optimismus na konci roku mírně opadá

10:17 Petr Dufek: Optimismus na konci roku mírně opadá

Z dnes zveřejněného konjunkturálního průzkumu mapujícího nálady mezi firmami a spotřebiteli vyplývá,…