Bublan: Na rozdíl od Mašínů byl Palachův odkaz živý i po dvaceti letech

24.01.2012 4:30 | Zprávy

Reakce na vyjádření Josefa Mašína k odkazu Jana Palacha.

Bublan: Na rozdíl od Mašínů byl Palachův odkaz živý i po dvaceti letech
Foto: Hans Štembera
Popisek: František Bublan

Tak jsem si v duchu říkal, jak dlouho nám vydrží vzpomínka na Václava Havla a hlavně jakou renesanci zažije jeho heslo „pravda a láska zvítězí nad lží a nenávistí“, a již za několik týdnů dostáváme na stůl šokující prohlášení Josefa Mašína, který hodnotí skutek Jana Palacha jako čin, který nepřinesl nic smysluplného, neměl žádný význam a byl výrazem jeho lability. Historik Jareš k tomu dodává srovnání obou činů, tedy bratří Mašínů a Jana Palacha, kterými nic prakticky nedokázali, neměli žádný pozitivní výsledek, jenom nás nutí o nich přemýšlet. A o to se tedy pokusím.

Bratři Mašínové i Jan Palach prožívali, každý v jiné době a situaci, silný odpor k tomu, co se u nás dělo. Jedni zvolili zabíjení těch druhých, tedy nepřátel, Palach zvolil vlastní smrt, obětoval se, aby probudil jak český národ, který již na začátku roku 1969 upadal do rezignace, tak sovětskou okupační moc, aby pochopila, že touha po svobodě může být silnější, než si okupanti mohou myslet a tato touha je schopna i takového činu. Josef Mašín říká, že Palachův čin nepatří do západní civilizace. Hluboce se mýlí. Základem západní civilizace je křesťanství, které je postaveno na oběti, tedy skutku, který vede k potření zla, ke smíření a poznání dobra. Latinsky se oběť řekne sacrificium, což je odvozeno od sacrum facere, tj. učinit svatým, posvětit, dát něčemu nekonečnou hodnotu. Oběť tedy není jenom ztráta, zničení a vzdání se něčeho, ale vytvoření něčeho dobrého a hlavně přesahujícího dobu a čas. Křesťanská mystika jde ještě dále, když říká, že vše, co člověk neobětuje, to ztrácí a co chceme pevně držet v rukou, to se rozpadne v prach. To je ten paradox kříže, ve zdánlivé slabosti je síla, ve ztrátě je hodnota. A k tomu dodává evangelista Jan: “Nikdo nemá větší lásku, než ten, kdo položí život za své přátele“.

 Nechci touto úvahou nabádat k činu, který udělal Jan Palach. Naštěstí je jiná doba a i když jsme nespokojeni s mnohým, nemusíme přinášet tak silné oběti, stačilo by jenom někdy obětovat svoje pohodlí, nebýt lhostejný a osobně demonstrovat svůj názor, případně odpor.

 Když se Jan Palach upálil, byl jsem v maturitním ročníku a spolu s dalšími studenty jsme uspořádali vzpomínkovou demonstraci a dokonce i zádušní mši. Většina kantorů stála na naší straně, ale úzkostlivě nás nabádali, abychom v té citově vyhraněné situaci neměli podobné úmysly. Jeden učitel nám však řekl: nedělejte to, ale nezapomeňte. A to se také stalo. Doba normalizace sice utlumila Palachův odkaz, ale nezahubila jej. Po dvaceti letech byl opět živý. A v tom se liší jeho skutek od skutků bratří Mašínů, které nebyly sacrificium.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: cssd.cz

Ing. Zuzana Ožanová byl položen dotaz

náměstci

Dobrý den, nemyslíte, že není problém jen v počtu náměstků, ale celkově? Nač potřebujeme tolik ministrů, ale třeba i zákonodárců? Já myslím, že kdyby jich bylo třeba o 1/3 míň, klidně i o polovinu, nic by se nestalo. A vůbec nač je třeba tolik úředníků, poradců a bůh ví koho ještě? Není tohle cesta,...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Exner (STAN): 20 let se Čechům o euru lže

22:31 Exner (STAN): 20 let se Čechům o euru lže

Komentář na svém veřejném facebookovém profilu k euru.