Chládek (ČSSD): Navrhujeme řešení kritické situace v čerpání peněz EU

27.02.2012 18:05 | Zprávy

ČSSD navrhuje řešení kritické situace v čerpání peněz EU na ministerstvu školství.

Chládek (ČSSD): Navrhujeme řešení kritické situace v čerpání peněz EU
Foto: senat.cz
Popisek: Senátor Marcel Chládek

Sociální demokracie dnes představila čtyři řešení kritické situace v čerpání evropských peněz v Operačním programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost (OPVK) na ministerstvu školství.

ČSSD opakovaně upozorňovala na reálné riziko ztráty více než 50 miliard korun pro oblast vzdělávání. Ministru Dobešovi se ale i přes opakované veřejné přísliby nepodařilo zásadně zlepšit čerpání těchto prostředků. Proto sociální demokracie proto přichází s vlastními návrhy, které v případě realizace mohou napomoci k záchraně miliard korun pro české školství:

1. Přesun prostředků do regionálních operačních programů (ROP).

Úspěšnost těchto operačních programů je velmi vysoká, navíc je zde převis poptávky nad nabídkou; prostředky budou vyhrazeny na rekonstrukce či stavbu školských zařízení (mateřských, základních a středních škol).

2. Přesun prostředků v rámci samotného OPVK do jiné prioritní osy.

Přesun nečerpaných prostředků v ose 3.1 na osu 1.1  - Zvyšování kvality ve vzdělávání - by znamenal výrazné zrychlení a zefektivnění čerpání peněz z EU. Dojde k účelnému čerpání na rozvoj vzdělávání.

3. Připravit smysluplné individuální národní projekty ministerstva školství.

Samotná příprava podle připomínek Evropské komise (viz dopis Aurélia Celília z EK) by se zaměřila na tyto možné oblasti: projekty pro zkvalitnění oblasti regionálního školství, terciární a celoživotní vzdělávání; zkvalitnění systému vzdělávání pedagogických pracovníků; analýza výsledků PISA, návrhy řešení a jejich implementace.

4. Přesun v rámci ESF z osy 3.1 na ministerstvo práce a sociálních věcí.

V tomto případě by mohly být prostředky využity v Operačním programu Lidské zdroje a zaměstnanost, například na rekvalifikaci.

Hrozba ztráty miliard korun je bohužel velmi reálná a na řešení již zbývá velmi málo času. Proto kromě rychlosti čerpání je důležitá i efektivita využití finančních prostředků. Pokud musíme nabízené evropské peníze využít pro smysluplné projekty, které zvýší úroveň českého školství. Možnost čerpání tak velkého množství finančních prostředků, tedy více než 50 miliard korun pro rozvoj školství, se nebude opakovat.  

Marcel Chládek, senátor a stínový ministr školství ČSSD

Ptejte se politiků, ptejte se Vašich volených zastupitelů, pište, co Vám osobně vadí. Registrujte se na našem serveru ZDE.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Marcel Chládek



Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Kobza (SPD): Green Deal jako demagogie aktivistů

18:33 Kobza (SPD): Green Deal jako demagogie aktivistů

Komentář poslance SPD po sněmovní konferenci vědců, která zpochybnila teze o globálním oteplování zp…