V těchto dnech se dokončuje kontrola celé řady problematických dopravních staveb. Bruselu vadí především pochybná výběrová řízení, neprůhledné navyšování víceprací a fakt, že stavbaři nezapočítávali práce na kterých ušetřili, nebo které nemuseli na rozdíl od plánu dělat. Jinými slovy mnohé náklady se vydávaly neúčelně a problém byl už s přípravou projektů. Podle oficiálních vládních dokumentů je tak v dopravě ohroženo kolem 16 miliard korun a ani tahle částka nemusí být konečná. Právě tyto finanční prostředky by ministr rád použil v projektech náhradních.
Slovo náhradní, které ministr velmi obratně používá, si zřejmě vypůjčil z aktuální fotbalové terminologie. I tam však platí přísná pravidla. K soutěžním utkáním totiž smí každé družstvo nominovat nejvýše sedm náhradníků a do vlastní hry nasadit nejvýše tři z nich. Přísná pravidla platí i v případě dotací. Ty můžeme totiž využít jen na dálnice a vybrané rychlostní komunikace, tedy ani ne na všechny silnice typu „R“. Většina současných projektů však s dotací již počítá a nové se nezahajují. Pokud by tedy na původní projekty Brusel peníze nedal, kam finanční zdroje přesměrovat? Chystaná výstavba D3 a D1, včetně její modernizace, je jen slabou náplastí. Rezort dopravy, tak může velmi úpěnlivě hledat, ale náhradníků se mu zoufale nedostává.
Skrytý a možná ještě daleko závažnější je však ještě další problém. O tom však nikdo raději nemluví. Národní prostředky totiž vážeme na evropské, tak abychom měli na kofinancování. Odmítne-li EU proplatit něco, co již je postaveno, musíme to prostě vydat ze svého měšce. Naše vlastní prostředky se pak právě o tuto částku sníží a tyto peníze pochopitelně někde chybí. Do budoucna je tak ohrožena celá řada dopravních staveb, na které prostě nebudeme mít. Navíc peníze chybí na nezbytnou údržbu a opravy silnic všech typů. Nejstřízlivější odhadnuté náklady na tyto opravy jsou vyčísleny na stovky miliard a každým rokem se zvyšují. Nejde totiž jen o běžné a viditelné „díry“, ale i o výměnu povrchů a spodních konstrukčních vrstev celé řady úseků a opravy mnoha mostů.
Neprofesionální přístup a strategické chyby, které charakterizují dobu pana Řebíčka a současné vedení rezortu v tom jen pokračuje, tak mají jeden společný výsledek. Stavíme silnice odnikud nikam, které nepotřebujeme a v důsledku toho nám chybí peníze na to nejnutnější. Rozvoj dopravní infrastruktury se tak díky (ne)činnosti vlastního ministerstva dostává, použijeme-li opět fotbalovou terminologii, do offsidu. Tedy postavení mimo hru.
Ptejte se politiků, ptejte se Vašich volených zastupitelů, pište, co Vám osobně vadí. Registrujte se na našem serveru ZDE.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: cssd.cz