Zastupitelskému výboru pro dopravu byla v minulém týdnu prezentována studie firmy Deloitte, výsledek analýzy za tři miliony korun. Ačkoliv hlavními argumenty pro zavedení turniketů v metru je zvýšení bezpečnosti a lepší výběr jízdného, právě tyto dvě základní věci analýza nejen nevysvětluje, ale dokonce zpochybňuje. Ale popořadě:
Bezpečnost v metru neohrožují bezdomovci a neplatiči jízdného. Pokud se vůbec občan dostane do nezáviděníhodné situace z hlediska bezpečnosti, jedná se velmi často o sociálně vyšinutého jedince, u kterého není nikde napsáno, že nebude mít zaplacené jízdné. Bezdomovci a tolik otravný zápach lidského pižma je mnohem větším problémem v povrchové dopravě. Ale dávejte pokutu bezdomovcům, když víte, že ji nikdy ani nemohou zaplatit!
Analýza se v několika hanebně zpracovaných grafech snaží navodit dojem, že v Praze je 30 % obyvatel spíše nebo rozhodně nespokojeno s osobní bezpečností v metru. 14 % obyvatel tuto „nebezpečnost" klade za vinu lidem bez platné jízdenky. Moc by mě zajímal průzkum, kolik lidí se cítí bezpečně v Praze.
Celých 56 % obyvatel odpovědělo, že někdy jezdí načerno. V tom jsou zahrnuty kategorie: výjimečně, občas, půl na půl, často a vždy a také neví. Kdo tedy vlastně jezdí načerno? Ti, kteří si koupí celoroční jízdenku a občas zapomenou? Pro ně chceme vybudovat turnikety? Chceme, aby tito lidé platili dvakrát? Tomu tedy říkám služba lidem.
Aby turnikety stoprocentně plnily svou funkci a tedy do systému metra nevpustily ani procento černých pasažérů, musí být hlídány zaměstnanci a nejlépe i policií tak, jak je to např.v některých stanicích v Londýně. Náklady na takového služby „navíc" však analýza úmyslně opomíjí.
Daný projekt je značně zkreslen argumentačně i finančně a jeho návratnost i při nejvyšší míře optimismu není v řádu jednotek let.
Hlavní argumenty Dopravního podniku o nutnosti důslednějšího výběru finančních prostředků od černých pasažérů v konečném důsledku zcela blednou před nedávnými kotrmelci s jízdným zdarma pro vybrané skupiny obyvatel, před nekoncepčně provedenými outsourcingovými projekty minulosti či před nákupem nových dopravních prostředků.
Další vyhazování peněz za takto nejisté projekty s pochybným zadáním je ekonomický hazard, na který Praha peníze nemá. Mejdan totiž už dávno skončil, jen v dopravním podniku, navázaném pupeční šňůrou na magistrátní peníze, ještě hraje potichu hudba.
Více:
První neshody ČSSD a ODS. Přou se o turnikety v metru
##PROFIL 3774##
Ptejte se politiků, ptejte se Vašich volených zastupitelů, pište, co Vám osobně vadí. Registrujte se na našem serveru ZDE
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: TOP 09