Prioritou každé vlády by mělo být motivovat lidi aby se primárně postarali sami o sebe. Prototypem těchto příčinlivých a na vlastních nohou stojících občanů jsou živnostníci a drobní podnikatelé. Ti, kteří od státu nikdy nic nechtěli, vykořisťují jen sami sebe, neví co je to konec pracovní doby, obvykle nečerpají nemocenskou a ani důchod, protože umřou ve stoje po cestě ze skladu do dílny. Místo aby naše rádoby pravicová vláda tyto lidičky postavila na piedestal a motivovala ostatní k obdobnému chování, začíná uvažovat o jejich tužším zdanění. Nějaký chytrák - spravedlivý rovnostář přišel s nápadem, že milion vydělaný zaměstnancem je stejný, jako milion vydělaný živnostníkem a měly by se tedy taky stejně zdanit.
Často se ale zapomíná, že živnostník od nikoho nedostane psací stůl za zády s radiátorem, měkkou židli na kolečkách, 100W lampičku, počítač, do ruky tužku, stravenky, diety, pracovní oděvy, hygienické potřeby, ochranné nápoje a dovolenou. A především, za svá rozhodnutí nese zodpovědnost jen a jen sám a ručí za ně celým majetkem své rodiny. Pro hospodářsko-tržní prostředí je dobré, když existuje nabídka alternativních forem obživy. Každá má svá pro i proti. Pokud vláda nivelizuje zdanění obou forem, ztratí živnostník spolu s výhodami svou motivaci a příště místo aby se postaral o sebe sám, zajde na úřad práce. Pak se stát místo zvýšených daňových příjmů, na které se třese, může dočkat zvýšených výdajů na podpory v nezaměstnanosti. Je pravdou, že finanční úřad z OSVČ velkou daň z příjmu nevyždímá, ale když se na to podíváme z opačné strany, roční výdaj na aktivní politiku zaměstnanosti činí 6 mld. a na podpory v nezaměstnanosti 12,5 mld. a to nejsou prostředky, které by čerpali živnostníci.
Ministerstvo financí uvádí srovnávací tabulky (viz níž), ze které se zdá být zaměstnanec v nevýhodě proti živnostníkovi uplatňujícímu výdaje paušálem. K těmto tabulkám je potřeba říct několik ALE:
1) pokud uplatní OSVČ výdaje paušálem a bude mít v tomto roce nižší daň z příjmu, taky bude mít nižší vyměřovací základ z níž se bude po léta v budoucnu počítat důchod.
2) Záporná daň z příjmu – tedy platba státu občanovi – je možná jen proto, že je příklad uveden na rodině s vyživovanými dětmi – budoucími tvůrci HDP a živiteli důchodců budoucnosti.
3) Výše uváděný propočet pomíjí, že ze zisku 500 tis. zaplatí živnostník na soc. a zdr.pojistném o 51 tis. Kč víc než ze stejné hr.mzdy odvede zaměstnanec. Konečný výsledek je ve výše uvedeném případě u živnostníka odvod 84 tis., zatímco u zaměstnance jen 79 tis. Kč.
1) Paušál 80% má motivovat zemědělce, lesní a vodní hospodáře v jejich pro společnost přínosném podnikání.
Ponecháním větší části zisku zemědělci mu stát umožní překlenout možné propady následujících období v důsledku nepředvídatelnosti přírodních vlivů.
2) Živnostník s tržbou 2 mil. je plátcem DPH a kromě daně z příjmů a odvodů na soc.a zdr.poj. odvede z přidané hodnoty svého podnikání (z 1 mil.) 140.000,-Kč, čímž pozbýva smyslu diskuse o tom, že je OSVČ ve výhodě oproti zdanění zaměstnance.
Ptejte se politiků, ptejte se Vašich volených zastupitelů, pište, co Vám osobně vadí. Registrujte se na našem serveru ZDE.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Klára Liptáková - profil