Náměstek primátora Josef Nosek má nyní dvě možnosti - buď urychleně vydat územní plán zpracovaný v minulém volebním období a protlačený v tehdejším zastupitelstvu nadpoloviční většinou ODS nebo začít práci na zcela novém plánu. Ani v jednom případě však zelení nevidí důvod, proč by to mělo trvat celé volební období.
Pražští zelení společně se zástupci občanské společnosti se v minulém týdnu zúčastnili projednání tzv. celoměstsky významných změn územního plánu hlavního města ČR. Sotva utichly vášně způsobené jak obsahem změn, tak i skandální formou jejich projednání, informovala ředitelka odboru územního plánu Jitka Cvetlerová o další chystané vlně změn. Zelení formou tiskové zprávy předávají magistrátní politické reprezentaci Desatero zelené Prahy. Jde o deset zásad, které by město mělo splnit, pokud nadále nechce být na chvostu tabulky evropských metropolí v kvalitě životního prostředí.
„Zelení dlouhodobě žádají velkou koalici ODS a ČSSD, aby změnila dosavadní praktiky územního plánování v Praze. Je třeba zastavit kupčení s veřejným prostorem a místo účelových změn, které nahrávají developerům, připravit a řádně projednat s veřejností nový územní plán metropole. Je ku škodě nás všech, že Praha nemá hlavního architekta, který by byl garantem udržitelného rozvoje a že je vedení pražské radnice hluché k návrhům zelených, které by život ve městě zlepšily," prohlásila expertka na otázky územního plánování a zastupitelka za SZ z Prahy 13 Zuzana Drhová.
„Velka koalice si věčným odkládáním nového územního plánu otvírá cestu pro vydávání dalších a dalších dílčích změn. Nestandardní změny územního plánu přitom patří mezi největší korupční rizika na magistrátu. Náměstek Nosek by měl přípravu a projednávání dalších změn definitivně zastavit a soustředit se na přípravu nového územního plánu. Další odklady jsou zcela nepřijatelné a dostávají město dál pod moc developerů namísto ochrany veřeného zájmu," tvrdí předseda SZ v Praze Petr Štěpánek.
„Zelení vyzývají magistrát, aby odpískal jak většinu dílčích změn územního plánu, tak verzi nového plánu vytvořeného v minulých čtyřech letech. V obou případech se jedná o cestu zpět. Odstartujte práci na novém plánu se zcela novým zadáním, které bude jak v dopravě, tak v ochraně zeleně důsledně respektovat zásady udržitelného rozvoje. Základním požadavkem, který musí být sledován při územním plánování, je kvalita života Pražanů a Středočechů," říká Petr Vilgus, zastupitel za zelené v Praze 8 a člen vedení SZ v Praze.
Desatero zelené Prahy - Co podle zelených má být obsahem příštího územního plánu?
1. Společný boj se Středočechy proti živelnému rozpínání města - tzv. sídelní kaši
Důsledná koordinace nového územního plánu Prahy s jediným sousedem - Středočeským krajem. Současné město končí v Klánovicích, Suchdole nebo Radotíně pouze administrativně, ale jeho vliv na život statisíců občanů tuto hranici výrazně přesahuje. Je třeba zabránit škodlivému rozpínání města formou tzv. sídelní kaše.
2. Doprava založená na MHD, podpora železnici, pěší a cyklistické dopravě
Dopravní systém, který na první místo bude klást právo na nehlučné prostředí a čistý vzduch. Pohyb po městě založený na veřejné dopravě včetně příměstských vlaků, na pěší dopravě a cyklistice. Konec vnitroměstských dálnic typu Městského okruhu a urychlená dostavba vnějšího obchvatu Prahy. Zahušťování sítě železničních zastávek a výstavba parkovacích domů u přestupních stanic veřejné dopravy. Podpora průjezdného modelu pražské železnice - tj. maximální využití možnosti, že vlaky v centru Prahy nebudou končit, ale budou skrz něj projíždět. Tím vznikne řada vlakových spojů mezi okrajovými částmi města, které budou rychlejší než jakýkoliv jiný typ dopravy. Do pražské dopravy je nutné brzy zapojit nové, čistší druhy paliv - stlačený zemní plyn, elektřinu nebo vodík.
3. Rychlé řešení pro „dopravní stoky" typu severojižní magistrála nebo Holešovičky
Hluboké diskuzi odborníků i veřejnosti je třeba podrobit záměr dostavby severovýchodní části vnitřního silničního okruhu (Městského okruhu) v úseku Tunel Blanka-Balabenka-Černokostelecká-Jižní spojka. Současné plány na jeho dokončení jsou zastaralé a bezohledné. Naprosto zásadní je oddělení tranzitní a vnitroměstské dopravy. Je třeba prosazovat přeměnu severojižní magistrály od Kačerova až po Bulovku na městský bulvár, kde kromě jedoucích a parkujících aut budou mít své místo chodci, cyklisté i stromy. Život podél této ulice nesmí být „za trest".
4. Zelený lesní prstenec okolo Prahy pro zdravý vzduch a rekreaci
Uskutečnění plánu, o kterém se po desetiletí jen mluví - vedle silničního okruhu je nutná výsadba zeleného lesního prstence okolo Prahy. Na obecní, krajské a státní půdě má vzniknout rozsáhlý soubor lesů, luk a vodních ploch, které budou sloužit jak pro zlepšení kvality životního prostředí, tak pro rekreaci Pražanů. Do systému zeleně započítáváme i zahrádkářské kolonie, které považujeme za užitečnou součást vnitřního města i předměstí.
5. Nezastavitelné plochy musí být nedotknutelné
Ochrana nezastavitelných ploch ve vnitřním městě, rozšíření zelených ploch ve vnitroblocích, podél vodních toků i na místech zrušených nádraží a továren. Taková místa se nesmějí stát prostorem pro zahuštěnou výstavbu bez urbanistické hodnoty. Záchrana a rozšíření počtu plácků pro neprofesionální neorganizované sportování.
6. Podpora nájemního bydlení, návrat rezidentů do centra
Praha jako sociálně pestré město bez vyloučených ghett pro bohaté nebo chudé. Podpora nájemního bydlení v centru i na předměstí. Je třeba urychleně zahájit obnovu panelových sídlišť, aby se v krátké době nezměnily na vyloučené lokality s těžko řešitelnými problémy.
7. Velké rozvojové plochy pro vysoké školy, veřejné budovy a hodnotné projekty
Velkou příležitostí pro moderní urbanismus jsou opuštěné průmyslové a zemědělské areály, jejichž oživení by mělo probíhat po široké společenské diskuzi a na základě výsledků architektonických soutěží. Týká se to mj. Rohanského ostrova, Bohdalce-Slatin, nádraží Bubny-Zátory, Vršovického nádraží a dalších opuštěných drážních pozemků. Tato mimořádně cenná místa na dohled od centra musí být využita s ohledem na jejich význam, ne na základě výběrového řízení, jehož hlavním kritériem je cena za metr čtverečný. Rozvojová území by měla být nabídnuta vysokým školám, knihovnám a dalším institucím, které zvýší intelektuální základnu města.
8. Podrobné regulační plány pro citlivé dotvoření kompaktních jader městských částí
Po leta pravice z pražské ODS i ČSSD tvrdila, že plánování je přežitek minulého režimu. Je to omyl - pouze díky regulaci vznikly dnes ceněné čtvrti jako Vinohrady, Karlín nebo Vršovice. Naopak živelně nabobtnalá zástavba na předměstí už dnes ztrácí u potenciálních zájemců o koupi domku na atraktivitě.
9. Praha potřebuje svůj Stansted, ne další rozšiřování Ruzyně
Nesouhlasíme s výstavbou nové vzletové a přistávací dráhy na letišti v Ruzyni. Chce-li se Praha považovat za evropské velkoměsto, nemůže spoléhat na jediné letiště stojící v blízkosti obytné zástavby. Pokud se prokáže potřeba větší letištní kapacity, prosazujeme výstavbu nového letiště mimo město. Tato lokalita musí být umístěna na kapacitní železniční trati, která zajistí spojení letiště jak s Prahou, tak s důležitými centry v Česku.
10. Hlavní architekt jako odborný garant rozvoje města
Podporujeme obnovení funkce hlavního pražského architekta, který bude vybaven dostatečnými pravomocemi. V jeho kolegiu by měli zasedat jak politici (zástupci Prahy, Středočeského kraje, významných ministerstev...), tak zejména odborníci na urbanismus, životní prostředí a dopravu. Tuto pozici by měla zastávat nadstranická, všeobecně respektovaná a neúplatná osobnost, která se svým názorem bude podílet na tvorbě a realizaci dlouhodobé vize rozvoje Prahy.
##PROFIL 80##
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Zeleni.cz