Zóny budou zakládány na územích, kde jsou jednak překračovány limity znečištění a jednak existuje objízdná trasa bez omezení. Ochrana zón bude spočívat v tom, že do nich nebude možné vjíždět s vozidly nesplňujícími určené emisní hodnoty. Jedná se především o starší vozy nešetrné k životnímu prostředí. Opatření se pochopitelně nebude vztahovat na občany, kteří v místě bydlí.
Škodliviny z vozidel jsou významnou součástí lokálních emisí, zvláště v oblastech, které bezprostředně nesousedí s velkými továrnami. Údaje ze zahraničí, kde nízkoemisní zóny již dlouhou dobu běžně fungují, hovoří až o sedmdesátiprocentním podílu.
Ne všechny obce jistě mohou stanovit objízdnou trasu. Jistou příležitost jim ale přinese nový zákon o rozpočtovém určení daní, který by měl od příštího roku významně posílit rozpočty malých obcí a středních měst. Ty pak budou moci začít budovat takové cesty, které by se vyhýbaly centrům aglomerací. I malé obce by dík snižování emisí, hluku a zvyšování bezpečnosti našly prostředky na spoluúčast s evropskou dotací.
Pavol Lukša
poslanec za Moravskoslezský kraj
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: TOP 09