NS-LEV 21: 3D důchod - Doživotní Důstojné Důchodové zabezpečení

27.11.2011 15:16 | Zprávy

Rezoluce ustavujícího sjezdu politické strany Národní socialisté - levice 21. století.

NS-LEV 21: 3D důchod - Doživotní Důstojné Důchodové zabezpečení
Foto: Hans Štembera
Popisek: Jiří Paroubek

Ustavující sjezd politické strany Národní socialisté - levice 21. století (NS-LEV 21) konstatuje, že výsledkem tzv. reforem, které prosadily pravicové vlády, je cílený rozvrat penzijního systému. Od roku 2004 do roku 2008 vznikla na důchodovém účtu rezerva téměř 38 miliard korun. Zvláštní účet důchodového pojištění chránil zákon o rozpočtových pravidlech před jeho rozpouštěním do státního rozpočtu. Ihned po instalaci Topolánkovy vlády v roce 2006 tehdejší Ministerstvo práce a sociálních věcí vedené p. Nečasem započalo práce na privatizaci důchodů a také na získání tohoto přebytku. Transformovalo jej na tzv. zvláštní účet rezervy pro důchodovou reformu, čímž se stal součástí peněžních prostředků státních finančních aktiv. Otevřela se tak cesta k jeho volnému využívání.

Ovšem i to bylo pravici málo. Parametrické změny ve způsobu výpočtu odvodů do systému důchodového pojištění způsobily skokový propad výběru pojistného. To je každým rokem v deficitu přesahujícím 35 miliard korun.

Tento alarmující stav, kterého bylo dosaženo záměrnou úpravou výběru důchodového pojistného, současná vláda zneužívá ve své kampani na privatizaci důchodového systému. Není tedy pravdou, že průběžný systém nedokáže ani při dnešní demografické skladbě vytvářet dostatek prostředků pro výplatu důchodů. Praxe období let 2004-2008 prokázala pravý opak.

Dalším matením veřejnosti je vyhrožování nepříznivým demografickým vývojem a celkovým stárnutím populace. Jakkoli je rostoucí podíl obyvatelstva v důchodovém věku na celkové populaci nevyhnutelný, v dlouhodobém horizontu tyto argumenty neobstojí. Z aktualizované prognózy Přírodovědecké fakulty Univerzity Karlovy vyplývá, že při zohlednění dosavadního vývoje plodnosti, migrace, prodlužující se délky dožití a plánovaného zvyšování věku odchodu do důchodu dojde v následujících šedesáti letech jen k nepatrnému poklesu podílu počtu pracujících na jednoho důchodce z dnešních 2,9 na 2,8 (!).

Vládou prosazená důchodová reforma, jejímž základem je privatizace části odvodů na důchodové pojištění tím, že jsou převedeny do soukromých penzijních fondů (tzv. opt-out) nejen že problém stárnutí obyvatelstva žádným způsobem neřeší, ale významně zvýhodňuje bohaté oproti lidem s nízkými a středními příjmy. A přitom neřeší základní problém, který byl uváděn jako důvod pro uplatnění opt-outu. Tedy udržitelnost veřejných financí a zajištění slušné životní úrovně poté, co klient penzijního fondu začne pobírat důchod.

Pokud tento krok současná vláda opravdu uskuteční, zasadíme se o přijetí takových opatření, které alespoň napomohou ochraně úspor těch občanů, kteří do druhého pilíře vstoupí. V takovém případě prosadíme, aby penzijní společnosti měly zákonnou povinnost garantovat:

  • § 100 procent vkladů sminimálním zhodnocením na úrovni technické úrokové míry pocelou dobu spoření,

  • § výplatu vkladů formou doživotní renty nebo kapitálovou výplatou,

  • § závaznou výši doživotní renty nebo kapitálové výplaty při podpisu smlouvy,

  • § ochranu proti inflaci volitelnou indexací a smluvně garantovaným každoročním navyšováním doživotní renty a kapitálové výplaty,

  • § každoroční přípis výnosů nad rámec garance,

  • § výplatu veškerých vkladů a výnosů pozůstalým vpřípadě úmrtí vprůběhu trvání smlouvy.

Současně prosadíme, aby lidé, kteří se rozhodnou spořit ve druhém pilíři, měli možnost z něj odejít, pakliže své rozhodnutí změní.

Sledujeme téma penzijní reforma

Penzijní reforma NS-LEV 21: 3D důchod - Doživotní Důstojné Důchodové zabezpečení

Základem naší penzijní reformy je zachování dominance průběžně financovaného pilíře důchodového systému založeného na principu mezigenerační solidarity. Prosazujeme dlouhodobou stabilizaci průběžného pilíře posílením jeho příjmové strany a průběžným balancováním prostřednictvím parametrických změn v podobě postupného prodlužování aktivního věku v závislosti na zvyšování střední délky života, odstraněním neoprávněných rozdílů ve výši odvodů na sociální pojištění u zaměstnanců a osob samostatně výdělečně činných, případně zapojením dalších zdrojů veřejných rozpočtů (dividendy státem vlastněných podniků, příjmy z privatizace, ostatní daňové příjmy).

Prosadíme transformaci systému penzijního připojištění, která zajistí, aby prostředky z doplňkového spoření na stáří po odchodu do důchodu tvořily významný zdroj pravidelného příjmu doplňujícího penzi vyplácenou z průběžně financovaného pilíře.

Za tímto účelem nově definujeme okruh státem podporovaných finančních produktů dobrovolného spoření na stáří, přičemž předpokládáme konkurenční volnost v jejich poskytování pod dohledem České národní banky jako orgánu odpovědného za dohled nad finančním trhem.

Státní příspěvek a daňové zvýhodnění budeme nadále poskytovat pouze finančním produktům garantujícím doživotní penzi popř. kapitálovou výplatu. Současně provedeme revizi výše státního příspěvku a daňových úlev s cílem posílit motivaci občanů ke spoření vyšších částek.

Zrušíme státní příspěvek a daňové zvýhodnění rizikových finančních produktů investičního typu umožňujících předčasný výběr naspořených prostředků, které nenaplňují účel, pro který je státní podpora produktům spoření na stáří poskytována.

Budeme rovněž usilovat o zavedení daňově zvýhodněného příspěvku zaměstnavatele k produktům dobrovolného spoření na stáří poskytovaných na základě procentní sazby z vyměřovacího základu zaměstnance pro odvod pojistného na důchodové pojištění.

Současně se zasadíme o zavedení povinného zaměstnaneckého pojištění doplněného o daňově zvýhodněný příspěvek zaměstnavatele i zaměstnance do produktů životního a úrazového pojištění s doživotní úrazovou či invalidní penzí.

V Praze 26. listopadu 2011

Ustavující sjezd politické strany Národní socialisté - levice 21. století

SLEDUJEME TÉMA Paroubkova nová strana  

Dále čtěte:
S důchodovou reformou lidé nesouhlasí. Chtějí spoléhat na stát 
Většina Čechů nevěří druhému důchodovému pilíři, ukázal průzkum 

##MINIPAS 221##

Ptejte se politiků, ptejte se Vašich volených zastupitelů, pište, co Vám osobně vadí. Registrujte se na našem serveru ZDE

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: NS - LEV 21

PhDr. Pavel Žáček, Ph.D. byl položen dotaz

Nezávislost

Senátor Hraba napsal zajímavý komentář k vítězství Trupma. Tvrdí v něm, že to bude pro Evropu znamenat, že se bude muset naučit o sebe postarat sama a nespoléhat na to, že naše problémy vyřeší někdo jiný. Co si o tom myslíte vy? Nemyslíte, že to je svatá pravda, a že EU i my jsme se měli dávno snaži...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Okamura (SPD): Genderová a LGBT+ témata i do hodin dějepisu

22:28 Okamura (SPD): Genderová a LGBT+ témata i do hodin dějepisu

Komentář na svém veřejném facebookovém profilu k LGBT tématům ve školách.