Vážený pane prezidente,
obracím se na Vás s velkou prosbou, a to nejen jako na prezidenta republiky, ale také jako na ekonomického odborníka.
Chybí poslední krok k realizaci tzv. 2. pilíře důchodové reformy, a to souhlas prezidenta republiky, vyjádřený podpisem pod zmíněným zákonem. Protože se jedná o krok nevratný, respektive obtížně vratný, problematicky a jen částečně v budoucnosti korigovatelný, zasílám Vám tento podklad k učinění posledního možného kroku, kterým by mohl být podpis prezidenta, tedy Váš podpis, odvrácen.
K tomuto dopisu přikládám graf „Vývoj bilance důchodového systému“ z dokladu MPSV ČR „Český důchodový systém v kontextu EU“, uvedený na internetových stránkách MPSV, které si tedy uvedenou bilanci 2. pilíře samo spočítalo. Tím je to jako argument nezpochybnitelné! Horní křivka grafu je bilancí se započítáním trvalého zvyšování odchodu do důchodu, rozdíl mezi spodní a horní křivkou vyjadřuje vlastní bilanci 2. pilíře. Bilance je po celé období deficitní, do roku 2035 činí (dle odměření) cca 20 mld ročně, v letech 2035 až 2060 cca 5 mld ročně, po roce 2060 cca 2 mld ročně, nasčítáno cca 450 mld.
Výpadek nebude NIKDY kompenzován snížením výdajů na důchody v 1. pilíři. To ale byl základní důvod pro penzijní reformu jako celek, jakož i pro uskutečnění opt-outu, snížením objemu pojištění v průběžném systému, a to z důvodu nepříznivého demografického vývoje. Objem finančních prostředků, který by za zavedení 2. pilíře občané zaplatili, je, neobávám se použít tento příměr, šílený, nehledě na dopady na státní rozpočet.
Stále frekventovaněji jsou uváděny další důvody pro zavedení 2. pilíře:
- Posílení principu zásluhovosti./V této věci ale již rozhodl Ústavní soud. Navíc, při srovnatelně výjimečně nízké úrovni náhradního poměru (důchodu ke mzdám) v ČR, nelze snižovat stávající úroveň solidarity vysokopříjmových skupin, neboť ty nízkopříjmové by se dostaly pod hranici chudoby./
- Posílení osobní odpovědnosti občanů za své stáří. /To lze realizovat formou penzijního připojištění./
- Diverzifikace rizik, respektive zvýšení bezpečnosti systému. /Odpovědnost států za zabezpečení stáří byla zavedena vývojem v průběhu 1. poloviny 20. století. Přenášení části této odpovědnosti na finanční sektor v podmínkách ekonomické recese, nejistot, korupčního prostředí a špatných zkušeností ze sousedních zemí je krajně nezodpovědné. Vím, že o jednání EU mnohdy pochybujete, ale v Bílé knize EU zavádění 2. pilíře v této situaci nedoporučuje a myslím, že zde se nemýlí./
Vážený pane prezidente, tolik ode mne argumentace a nyní moje žádost a věřte, že to není žádost pouze mé osoby, ale mnoha lidí, kteří se touto problematikou zabývají. Jde o občany prosté i vzdělané, občany z různých částí politického spektra. O občany, kterým leží blaho těch, kteří přijdou po nás, na srdci. A k těmto občanům počítám i Vás, vážený pane prezidente.
Vážený pane prezidente, nepodepisujte, prosím, zákon, kterým by byl uveden v život tzv. 2. pilíř důchodové reformy.
Děkuji.
V Hradci Králové 11. září 2012
Ptejte se politiků, ptejte se Vašich volených zastupitelů, pište, co Vám osobně vadí. Registrujte se na našem serveru ZDE.
![](/Content/Img/content-lock.png)
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: ČSSD