Kabinet tak chce pokračovat v provádění politiky ve prospěch nejsolventnějších a nejbohatších vrstev společnosti. Trochu jinými prostředky, zejména tím, že zcela bezostyšně hází na krk převažující část nákladů ekonomické stagnace a chybných tzv. reforem pravicové vlády, zejména důchodcům, rodinám s dětmi, nízko a středně příjmových vrstev. To je neuvěřitelný cynismus.
Vláda si chce uplatnit také progresivní zdanění u fyzických osob, ale zatím nechce dvojí sazbu firem (vyšší zdanění firem s velkou tržní silou), (přechodné) zvýšení majetkových daní anebo zavedení daně z finančních transakcí. Vládní politika je především útokem na důchodce, které vláda považuje za jakousi bezmála třímilionovou kolonii lidí, jejíž zájmy není třeba respektovat. A dále mladých rodin s dětmi. Především na ně dopadne tvrdě růst DPH resp. z toho plynoucí inflace.
Při zvýšení a sjednocení sazby DPH na 20% může v příštím roce inflace přesáhnout 4%. U důchodců dojde k poklesu reálných důchodů nejspíše o 5 až 6 % (pokud nedojde k navýšení penzí). V této situaci, s 20 či 21 % sazby DPH je zde nepochybný prostor pro uplatnění nulové sazby DPH u dětského oblečení a obuvi, u potřeb pro děti (plen), hraček a školních učebnic.
Vláda ke škodě naší země podle dostupných informací vůbec nepřichází s návrhy, jak oživit hospodářský růst. Připojujeme proto níže příklady takových návrhů.
Již minulý týden jsem vyzýval obě větší opoziční strany ve sněmovně, zj. sociální demokraty, aby vyvolaly hlasování o nedůvěře Nečasově vládě. Národní socialisté se připojí. Pozice vlády v této věci nějak zvlášť nepřekvapuje.
Co však šokuje, to je včerejší vyjádření stínového ministra financí J. Mládka. Ten se v podstatě solidarizoval se zmrazením důchodů jako metodou vhodnou ke snižování rozpočtového schodku.
To je zcela nepochopitelná pozice. Otázka pak zní, v čem se politika ČSSD bude lišit od politiky dnešní pravicové vlády, pokud bude soc. dem. úspěšná v příštích volbách.
Jiří Paroubek, předseda NS-LEV 21
Návrhy z protikrizového programu národních socialistů:
- uplatnit krizový management z fondů EU do konce současné finanční perspektivy v roce 2013 (dosud bylo proplaceno za pět let 131 mld. Kč a za dva plus dva roky zbývající do konce perspektivy to má být 620 mld. Kč (!))
- podpořit český export cestou posílení finančního zázemí EGAP, ČEB a ČMZRB
- inovovat zahraniční politiku státu jako nástroj umožňující více diverzifikovat nejen zahraniční obchod země, ale také příliv nových investorů nejen z EU či USA a Kanady, ale také ze zemí BRICS, Japonska a dalších států s dynamicky se rozvíjejícím hospodářstvím
- motivovat kombinací daňových odpočtů z daňového základu a dotačního programu malé a střední podnikatele na vytvoření nového pracovního místa ve firmě či živnosti zejména pro absolventy škol a pro nezaměstnané
- rozšířit funkci ČMZRB jako státní rozvojové banky zejména pro investice do infrastrukturních a dalších projektů obcí či krajů (školky, školy, infrastruktura, silnice, ochrana klimatu atd.)
- připravit legislativu umožňující obcím a krajům vytvářet sociální podniky, ve kterých by nezaměstnaní udržovali získané pracovní návyky a dlouhodobě nezaměstnaní by si je obnovovali či nově získávali
- využít finanční prostředky státních podniků a národního podniku Budvar k podpoře státní investiční politiky zejména k financování státních programů na podporu výstavby komunálních nájemních bytů (zejména k dotacím části úroků z úvěru či k financování základní infrastruktury při zainvestování pozemku)
- vytvořit úřad státní expertízy (při současném snížení počtu pracovníků státní správy o jeho pracovníky), z níž by všechny centrální úřady dostávaly odborné odhady skutečných nákladů na pořízení větších a velkých investic nad určitou výši s tím, že by se veřejné výběrové řízení zastavilo, pokud by nejlepší nabídka byla vyšší nežli odhadní cena stanovená státní expertízou
- vytvořit jeden centrální úřad (delimitací odborníků z ministerstev), který bude namísto jednotlivých centrálních úřadů státu organizovat všechna výběrová řízení nad určitou hranici
- rychlé rozvinutí projektů PPP zejména k výstavbě chybějící dopravní infrastruktury, investic do životního prostředí a výstavby univerzitních kampusů, škol, nemocnic, ústavů sociální péče atd…
- urychleně zpracovat a předložit parlamentu programy výstavby komunálních nájemních bytů a družstevní bytové výstavby
- přehodnotit systém investičních pobídek s cílem zvýšit příliv domácích a zahraničních firem do hospodářsky zaostávajících oblastí
Ptejte se politiků, ptejte se Vašich volených zastupitelů, pište, co Vám osobně vadí. Registrujte se na našem serveru ZDE.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: NS - LEV 21