Kolem státního rozpočtu na příští rok se vedou ostré hádky. Dokonce se přidali i Piráti, když začali hrozit, že „zákon roku“ nepodpoří. Opozice už dříve kritizovala, že ministr Stanjura rozpočet chystá ve fakticky tajném režimu. Jak to celé hodnotíte?
Rozpočet je nejdůležitější zákon roku, vláda by si jej proto neměla nechávat do poslední možné chvíle pro sebe a zveřejňovat jej minuty před vypršením termínu, který jí ukládá zákon. To mi přijde opravdu skoro dětinské. Rozpočet je politikum par excellence, měla by se nad ním vést široká společenská debata ve všech fázích jeho přípravy.
Piráti se samozřejmě snaží odvést pozornost od své neschopnosti, s jakou přistoupili k digitalizaci státu. A to pokoutné zveřejnění do poslední chvíle utajovaného rozpočtu jim k tomu dává skvělou příležitost. Rozpočet nakonec podpoří, ministr financí, který se nemůže opřít o silného premiéra, nakonec ustoupí, vyhoví jejich požadavkům a Piráti své hlasy k rozpočtu připojí. A přesně proto ten rozpočet vypadá tak, jak vypadá.
Počítá se, že schodek bude 230 miliard korun, což je opět rekordní suma, která zemi zadluží. V součtu už Fialova vláda zasekla větší „sekeru“ než předchozí Babišova vláda za covidu, nicméně podle vládních představitelů jde právě o Babišovo dědictví, jinak by hospodařili lépe. Mají pravdu?
Všichni nadávají na Babiše. Ano, mně se také schodky veřejných financí nelíbí. Ale skutečnost je trochu jiná. Vlády ANO prokázaly, že umějí veřejným financím pustit žilou, ale stejně tak, že umí i šetřit. Bylo to za vlády hnutí ANO v bezprecedentním období covidu, kdy schodky narostly do řádu stovek miliard, ale bylo to také za vlády ANO, kdy byl poprvé od dob Ivana Kočárníka, poprvé od devadesátých let, přebytkový rozpočet a kdy se zadlužení země v poměru k HDP významně snížilo. A to v koalici s levicovými sociálními demokraty! Nebýt této Babišovy konsolidace, nemohl by si dnes Stanjura půjčovat s takovou lehkostí. Neboli vláda ANO utrácela, ale i šetřila. Tato vláda na rozdíl od té Babišovy prokázala, že umí jen rozhazovat.
Rozpočet jako je tento, by současné vládní strany v dobách, kdy ještě seděly v opozičních lavicích, podrobily zdrcující kritice. Dnes jej prezentují jako úspěch a pokračování konsolidace veřejných financí. ODS slibovala, že nebude zvyšovat daně a že dá veřejné finance do pořádku, což bylo asi to poslední, na základě čeho ještě mohla být některými shovívavými jedinci řazena k pravici. Daně zvýšila a schodky jsou v řádu stamiliard. Přerozdělování, zvyšování daní, zadlužování. Já v tom opravdu nic pravicového nevidím.
Samostatnou kapitolou bude financování následků ničivých povodní. Samozřejmě bude správné a potřebné pomoci zasaženým lidem a opravit zničenou infrastrukturu. Vsadím se však o cokoli, že vláda Petra Fialy v této souvislosti bude postupovat následovně: Zaprvé prohlásí, že oni přece celou dobu hospodařili zodpovědně, akorát Babiš jim předal zdecimované finance (po covidové pandemii, kde oni nejvíc křičeli, komu všemu ještě rozdat), pak byla přece válka na Ukrajině (kam oni posílají další a další zbraně, sami zbrojí ostošest a válku přerušit odmítají, naopak jí stále víc rozdmýchávají) a nakonec přece přišla ta povodeň. Takže budou o to víc tvrdit, že vlastně za ty dluhy vůbec nemůžou. A zadruhé, nebudou hledat vůbec žádné úspory v rozpočtu, prostě schodek o povodňové desítky miliard bez dalšího navýší.
Důvěra veřejnosti ve vládu je stále mizerná, kritické hlasy mluví především o nebývalé nekompetenci řady ministrů. Opakuje to i exprezident Zeman. Jiní tvrdí, že jde o nejhorší vládu v dějinách. Jaký je váš pohled?
Myslím, že občané se ve svém hodnocení nemýlí. Jestli jde o nejhorší vládu v dějinách, to nevím, ale titul nejhorší v těch polistopadových má bezesporu. Já jsem lékař a manažer pohybující se v oblasti zdravotnictví a sociální péče, a tak mohu expertně hodnotit především tento resort. Vláda v něm neprovedla nic, co by jakkoli zvýšilo jeho efektivitu, co by bylo ve prospěch občanů a dostupnosti zdravotní péče, nic se nedigitalizuje, na zákroky se čeká, chybějí léky i lůžka v sociálních službách. V jiných resortech je to podobné, podívejte se na zpackanou digitalizaci stavebního řízení.
Řekl bych, že to vše stojí a padá s kvalitním řízením, že to vše stojí a padá s osobou premiéra. Nemá-li premiér dostatečný tah na branku, vůli a schopnost věci měnit a posunovat, nestojí-li za svým ministrem financí, když jiní žádají další miliardy, nemůžeme se divit, že vláda vypadá, jak vypadá. Řada ministrů vlastně ani nevystudovala obor, jehož ministerstvo řídí, nikdy v něm nepracovala a má nulovou nebo minimální manažerskou praxi. Typickým příkladem může být ministr financí, který je elektrotechnik, ministr zemědělství, který je teolog a ministr práce a sociálních věcí, který je naopak soukromý zemědělec. Tohle vůbec nechápu. V mých firmách byla odbornost vždy na prvním místě, žádný soudný manažer by přece tohle nedopustil. Petr Fiala ano. Protože je politolog, není manažer, nikdy neřídil podnik, nedělal na sebe, jen na erár. Obhajuje se někdy, že přece řídil univerzitu. Vysokou školu, její hospodaření a správu řídí kvestor, nikoli děkan nebo rektor. To jsou akademické, nikoli manažerské funkce. A proto to takto vypadá. Neúspěšní ministři zůstávají, taková je aritmetika vládních hlasů. Petr Fiala zkrátka chce klid a preferuje mocenské postavení a stabilitu vlády před efektivitou jejího vládnutí a zájmy republiky.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Radim Panenka