Americký technologický gigant Google vydal původně neveřejný dokument s názvem „Dobrý cenzor“, ve kterém nastiňuje možné budoucí strategie týkající se svobody slova. Dokument ovšem unikl na internet, kde se s ním seznámila širší veřejnost. Firma chce upravovat výsledky ve svém vyhledávači, údajně proto, aby uživatele ochránila od škodlivých dezinformací. „Online manipulace a dezinformace ovlivnily volby ve více než 18 zemích světa, včetně USA, a svoboda slova se stává "sociální, ekonomickou a politickou zbraní",“ uvádí se v dokumentu. Je potřeba uživatele internetu před něčím takovým chránit?
Zajisté ne. Co je to vůbec za novodobý, naprosto nesmyslný pojem, ta „ochrana před informacemi“? Tohle překonává už i Orwella. Dokument „Dobrý cenzor“ jsem četl. A doporučuji udělat totéž každému. Je ve formě prezentace a v zásadě jde o obhajobu praktik, které Google, Facebook, Twitter, YouTube a další korporace v posledních letech nasadily. Tyto firmy dobře vědí, s jakou averzí jsou cenzorské postupy veřejností přijímány. Proto zadávají podobné studie.
Je to takové poučení z krizového vývoje internetové cenzury a jak to dělat znovu a lépe. Nepochybuji, že mezi technickým personálem existuje, asi i v Google, rozumná většina, která podobné přístupy odmítá. Nicméně, bohužel, směřování společnosti tam určují jiní lidé. Technicky nepoužitelní, ale o to více politicky uvědomělí. Necenzurovat je přeci nejjednodušší, nejlevnější a zcela bez jakékoli kontroverze.
Samotná firma Alphabet, které Google patří, se po uniknutí neveřejného dokumentu bránila tvrzením, že nejde o oficiální pozici společnosti, nýbrž pouze o interní průzkum. Jak si defenzivní postoj Googlu lze vysvětlit?

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Marek Korejs